Crowdfunding: Ver-van-mijn-bed-show?

Anthony Carter zoekt investeerders voor Exclusivi via mkbcrowdfunding

06 september 2017

Het door Anthony Carter bedachte Exclusivi is een mobiele applicatie waarmee retailers locatiegebaseerde marketing kunnen voeren. Een groot deel van het geld voor de investering is al binnen.

Naam: Anthony Carter

Bedrijfsnaam: Exclusivi

Bedrijfsvorm: Eenmanszaak (die volgende maand omgezet zal worden in een BV)

Opgericht: in januari 2011

Werkt: In de avonduren en in het weekend (en daarnaast momenteel nog bij een werkgever)

Eerst bijbaan: Broden in- en uitladen bij een broodfabriek.

Mkbcrowdfunding

De investeerders voor Exclusivi hoopt Anthony te vinden via mkbcrowdfunding, een investeringsplatform waar investeerders vanaf 20 euro kunnen investeren in het eigen vermogen van een start-up of een bestaand bedrijf.

Het idee

Via Exclusivi kunnen retailers locatiegebonden marketing voeren. Anthony: 'Stel dat de H&M in de Kalverstraat een advertentie zet op Exclusivi, dan krijgen mensen die de applicatie op hun telefoon hebben, automatisch een aanbieding van de H&M op hun scherm als ze door de Kalverstraat lopen: vandaag 40% korting op de jurkjes.'

Locatiegebaseerde marketing

Locatiegebaseerde marketing werkt via gps-technologie, waardoor producten en diensten heel gericht per locatie vermarkt kunnen worden. Een gat in de markt, denkt Anthony: 'Marketeers willen altijd zo relevant en gericht mogelijk werken.' Die locatiegebaseerde marketing is een onderdeel van mobiele marketing, waarbij mensen bijvoorbeeld via sms of via hun navigatiesysteem op de hoogte gehouden kunnen worden van advertenties die voor hen relevant zijn. Over de kennis die hij inmiddels heeft opgedaan, schrijft Anthony een blog: www.locatiegebaseerdemarketing.nl. 'Omdat ik mensen naar Exclusivi wil trekken, omdat locatiegebaseerde marketing een nieuw onderwerp is en omdat ik me erin heb verdiept en mijn opgedane kennis wil delen.'

Foursquare

Het is een beetje vergelijkbaar met Foursquare, een applicatie op je smartphone waarmee je kunt inchecken op locaties om aan vrienden te laten zien waar je bent. Net zoals straks via Exclusivi, kunnen mensen nu ook via Foursquare gebruik maken van aanbiedingen. Anthony: 'Maar, dat zijn kleinere aanbiedingen, zoals een biertje of een kop koffie bij een café in de buurt. Bovendien kun je die aanbiedingen via Foursquare niet zo goed vinden.' De kracht van Exclusivi is volgens de ondernemer dat het volledig gefocust is op aanbiedingen. 'En het zijn grotere aanbiedingen, waardoor de consument er ook echt iets aan heeft.'

Financiering

Veel voorbereiding is vooraf gegaan aan de plek waar Anthony met Exclusivi nu staat. Hij heeft alles goed uitgedacht: 'Eerst heb ik alles op papier gezet, een businessplan gemaakt, potentiële investeerders, designers en ontwikkelaars benaderd. 'Heel erg spannend allemaal! Gelukkig heb ik een groot deel van het geld bij elkaar verzameld. Familie, vrienden, mensen uit mijn LinkedIn- en Twitternetwerk, zakelijke contacten: mijn investeerders komen uit allerlei hoeken. Toch mis ik nog geld om marketing te kunnen voeren. Dat geld hoop ik te vinden via mkbcrowdfunding.' Op zoek naar partners die gebruik willen maken van de applicatie, moet hij nog. Zij kunnen zich dan gratis aanmelden voor Exclusivi en een deal creeëren op de website, waarna iedereen in de omgeving met een Exclusivi-app de advertentie ontvangt. Anthony: 'Op dit moment zijn ontwikkelaars de mobiele app aan het opzetten. We lanceren de bètaversie binnenkort. Deze zal alleen beschikbaar zijn voor degenen die zich via de website van Exclusivi hebben ingeschreven. Ik hoop het eindproduct, dat gratis te downloaden zal zijn, in de zomer op de markt te brengen.'

Crowdfunding: Ver-van-mijn-bed-show?

Hoe Anthony het principe van crowdfunding vindt? 'Voor mij is internet een tweede natuur, dus ik vind het geweldig leuk en goed.' Hij hoopt dat veel anderen er ook zo over denken, want via social media probeert hij zijn investeerders te vinden. 'In die zoektocht merk ik dat sommige mensen het nog spannend vinden. Het is voor hen een ver-van-mijn-bed-show. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen enthousiast. Hopelijk wagen zij binnenkort de volgende stap: een bedrag investeren.'

Vertrouwen

Uitzicht op financiering is er dus nog niet helemaal, maar vertrouwen in het product zélf, dat is er genoeg. 'Niet alleen familie en vrienden - die wel enthousiast móeten zijn - staan er helemaal achter. Ook mensen die ik amper ken, vertellen me hoe goed ze het idee vinden. Dat geeft me een zeker gevoel, wat prettig is omdat ik zelf altijd heel voorzichtig en realistisch ben. Ik denk altijd twee keer na voor ik iets doe, zeker met zo'n grote investering.' Dat mensen wel op het product zitten te wachten, bewijzen Foursquare en Facebook volgens hem. 'Zij experimenteren al met locatiegebaseerde marketing. In Amerika heb je ook andere bedrijven die iets soortgelijks als Exclusivi aanbieden. Hopelijk kan ik ook meer bewustwording bij marketeers creeëren.'

Eindelijk eigen baas

Binnenkort stopt Anthony bij zijn werkgever. Dan kan hij na tien jaar voor een baas te hebben gewerkt, eindelijk volledig voor zichzelf werken. Dat bevalt hem goed. 'Dan kan ik eindelijk zelf ideeën realiseren. Bij een werkgever kan dat niet of beperkt. Je moet je daar houden aan regels en je hebt niet de vrijheid om efficiënt te ondernemen. Wil je snel een intiatief nemen en veel ruimte in je creativiteit hebben, kun je het beter zelf doen. Maar ik wil ondernemers met een goed idee wel waarschuwen: Een goed idee is 10% van je onderneming, de uitvoering 90%. Zorg daarom dat je ook goed voorbereid bent op de uiteindelijke bedrijfsvoering.'

Auteur

Lenneke Arts