Meer klanten? Ga de uitdaging aan!

Column | Reactie op bericht via Twitter

22 januari 2013

Afgelopen week kwam er via Twitter (@MKBServicedesk) een bericht binnen. Een reactie op mijn artikel Stap 1: Focus verhoogt de effectiviteit - Een concreet stappenplan naar meer klanten .

De inhoud van de tweet was: “Ik was eigenlijk benieuwd hoe concreet de stappen waren. Stap 1 komt zo uit t boekje ondernemingsplan maken.” Ik ben blij met kritische tweets en geef graag een reactie.

Geen short cut

Meer klanten werven vereist een grondige aanpak. Helaas is er geen ‘short cut’. De eerste stap is het goed analyseren of je onderneming de juiste strategische focus heeft. Dat klinkt misschien niet concreet, maar door helder voor ogen te hebben welk doel je nastreeft, voorkom je dat je wordt afgeleid. Marketingmiddelen zijn schaars en de vraag is dus: ‘hoe zet ik mijn beschikbare middelen het meest effectief in?’

Dagelijks word je bestookt met vragen, aanbiedingen, kansen en klachten. Het opstellen van een doelpiramide helpt je met het maken van keuzes. En door je plannen op papier te zetten, zijn deze makkelijker te delen met je werknemers. Daardoor staan alle neuzen dezelfde kant op.

Ik daag je uit!

Stel je eigen doelpiramide op en versterk je focus.

Mijn bedrijfsdoelen zijn:

-

-

-

Mijn bedrijfscompetenties zijn: 

-

-

-

Mijn financiële doelstellingen zijn:

-

-

-

Mijn beschikbare middelen zijn: 

-

-

-

Geef je reactie!

Laat me weten of deze doelpiramide je helpt. Heb je vragen? Ik help je graag verder! 

Benieuwd naar de volgende stap naar meer klanten? Lees dan het artikel Stap 2: Waar liggen mijn kansen?

Auteur

Sjoerd Hauptmeijer