'MaxClass hoeft niet sexy te zijn'

Ondernemer Klønhammer wil meerwaarde zijn voor het onderwijs

10 augustus 2012

Het onderwijs is hartstikke digitaal, maar op communicatiegebied loopt de sector nog achter. Dat constateerde ondernemer Michiel Klønhammer een paar jaar geleden. Inmiddels heeft hij MaxClass opgezet, een communicatieplatform voor leerkrachten, leerlingen en hun ouders.

Naam: Michiel Klønhammer

Bedrijfsnaam: MaxClass

Bedrijfsvorm: BV

Opgericht: september 2010

Aantal werknemers: 4

Werkt: 60 uur per week

Eerste bijbaan: Windsurfinstructeur

Communicatie in het onderwijs

De basis van het door Michiel Klønhammer bedachte communicatieplatform MaxClass is dat het door vier groepen gebruikt kan worden: leerlingen, leerkrachten, het schoolbestuur en ouders. 'De communicatie binnen en tussen deze groepen uit de onderwijswereld kan een stuk beter. Dat vraagt om een digitale oplossing,’ vindt ondernemer Michiel Klønhammer.

Functionaliteit

Die digitale oplossing is er nu in de vorm van MaxClass. Leden van een klas (dat kunnen leerlingen, maar ook ouders en leerkrachten zijn) kunnen elkaar via MaxClass berichten sturen. Ook kunnen ze hun mening of nieuwtjes plaatsen op een wall, discussiëren via een forum, hun documenten online opslaan (huiswerkopdrachten bijvoorbeeld), gebeurtenissen plaatsen op een kalender en chatten met elkaar. Het meeste hiervan is gratis. Michiel: ‘We geven veel gratis weg en vragen slechts voor sómmige dingen geld.’ En dat lijkt te werken. Honderden klassen hebben zich al ingeschreven in drie maanden tijd.  Later dit jaar wil de ondernemer ook betalende gebruikers aantrekken. Dit zullen scholen zijn die extra communicatiemogelijkheden nodig hebben zoals een school site, blogs, een nieuwsbrief en meer.

Complex systeem

Dat een communicatieplatform als MaxClass nog niet bestaat, komt volgens de ondernemer omdat het erg complex is. 'Allevier de doelgroepen moeten bijvoorbeeld verschillende rechten en verschillende technische mogelijkheden hebben. Wat dacht je bijvoorbeeld van gescheiden ouders? Zowel de vader als de moeder moet eenzelfde account kunnen beheren en op de pagina's kunnen komen van beide kinderen die op verschillende scholen zitten. Met het bouwen van een omgeving waarin dat mogelijk is, zijn we lang bezig geweest.'

Ervaren team

Achter MaxClass zit een klein, ervaren team. Michiel: ‘Het is de tendens dat start-ups met hele jonge programmeurs hun bedrijf beginnen. Maar ik wilde niet met jonge, onervaren mensen werken én ik wilde het niet uitbesteden aan India. Uiteindelijk heb ik een klein, ervaren team opgezet. Dat moet wel, de complexiteit van social media is zo hoog. Alle leden van het team zijn specialisten en ook héél goed in hun eigen ding.'

Crowdfunding

Om dit team en de marketing te kunnen bekosten, was flink wat geld nodig. Dit heeft Michiel voor een tweederde deel via drie informals bij elkaar gekregen. Het laatste deel probeert Michiel te vinden via MKB Crowdfunding. 'Ik ben al langer geïnteresseerd in crowdfunding. Het is spannend en totaal nieuw, dat past bij onze onderneming. Natuurlijk had ik ook een laatste informal kunnen zoeken om het bedrag rond te krijgen, maar ik ontdekte net op tijd MKB Crowdfunding.’ Inmiddels is Michiel één van de zeven ondernemers die zijn plan presenteert op de website van het crowdfundingplatform. Dit doet hij in het Engels, om zo ook internationale investeerders aan te trekken. Behalve het resterende investeringsbedrag, hoopt hij via die weg ook nieuwe mensen aan te spreken en hen enthousiast te maken voor MaxClass. 

Marketing via social media

Omdat MaxClass een meervoudige doelgroep heeft, moeten alle gebruikers op een andere manier benaderd worden. Om ouders en leerkrachten te interesseren voor het platform, heeft hij op veel verschillende manieren marketing gevoerd: Onder meer via twitter, linkedIn, mailings en online discussies. Michiel: 'Als de leerkrachten eenmaal overstag zijn, volgt de rest wel. De leerlingen? Die vinden ons nu nog niet zo sexy. Echter, als ze doorkrijgen dat MaxClass niet de intentie heeft om Facebook en Hyves te vervangen, zullen ze het vast gaan gebruiken.'

Naamsbekendheid

Het duurt even voordat alle scholen weten wat MaxClass is. Omdat Michiel helemaal vanuit het niets is begonnen, heeft het platform nog geen naamsbekendheid. ‘Alleen de naam noemen heeft daarom geen zin. Ik moet ook uitleggen wat het is.’ Daarbij is hij onderaan begonnen, bij de leraren. Via verschillende social media heeft hij hen verteld over MaxClass. ‘Per school heb je één leerkracht nodig die het leuk vindt, dan ben je bij de school binnen. Dat werkt beter dan via het schoolbestuur. Inmiddels zijn er zelfs scholen uit onder andere de VS geïnteresseerd. Op de vraag waarom MaxClass zich ook op het buitenland richt, zegt de ondernemer: ‘De marges in dit soort bedrijfsvoering zijn te klein. Je móet wel aan het buitenland denken, wil je geld verdienen.’

Auteur

Lenneke Arts