Managementdilemma's Deel 1

Column l Ga jij het morgen ook (weer) anders doen?

27 augustus 2012

Herken je dat? Dat je geleefd wordt door de waan van de dag? En dat je ’s avonds op de bank even nadenkt en tot de conclusie komt dat je het morgen anders gaat doen!? En… dat de volgende dag op de bank dit patroon zich herhaalt?

Ik denk dat heel veel ondernemers zich hierin herkennen. Tenminste wel de ondernemers die ik ontmoet (en stiekem zijn dat er best veel).  En dat is ook goed, want daarin zit de kracht van het MKB. Hard werken en gewoon doen! Ondernemen!  Terecht, want het zou slecht zijn als iedere dag alles anders moet. Daar bouw je geen bedrijf mee op, toch?

Ga ik het anders doen?

Aan de andere kant blijft natuurlijk staan dat de wereld verandert. Dat de wensen van de klanten aan wijzigingen onderhevig zijn en dat ook de wensen van jouw medewerkers veranderen. En dan kom je als organisatie voor het dilemma te staan; Ga ik door, zoals ik het altijd gedaan heb of ga ik het anders doen…. groeien naar een nieuwe organisatie? En wat zou er dan anders moeten?

Ondernemen in de puurste vorm

De verandering van een 'traditionele organisatie' naar een 'Nieuwe Werken Organisatie' doe je niet zomaar even op een achternamiddag. Het is een traject, waarbij je wèl weet waar je begint, maar nog niet weet waar het precies eindigt. Dat is spannend, maar het is ook ondernemen in de puurste vorm! Heb je er wel eens over nagedacht wat het voor jouw bedrijf zou betekenen als er een nieuwe versie van zou komen? En… Als jij die nieuwe versie niet in de markt zet, wat je concurrent dan doet?

Oplossingen

Je zit nu op de site van de MKB servicedesk en dat betekent dat je al aan het nadenken bent over andere manieren van werken. Misschien betekent het ook dat je vragen hebt. Is het iets voor jou?  Wat betekent dat? Past het bij me? Kan het wel?  Hoe gaan we dat dan precies regelen?

Heel veel van jouw vragen zijn al een keer gesteld door andere ondernemers en daar hebben we al oplossingen voor bedacht samen met die ondernemers. Daar kun je gebruik van maken. Door het lezen van de columns die nog gaan komen, of door advies in te winnen. Kost je een uurtje van je tijd en… wie weet wat het je op gaat leveren! Doe jij het niet? Je concurrent misschien wel. Succes op de bank vanavond!

Auteur

Martijn de Zoete