Nederlandse ondernemer verliest 15 miljard euro door onbetaalde rekeningen

Betalingstermijn van 30 dagen vaak overschreden
"Interventie onvermijdelijk, neem maatregelen om het risico te beperken", staat er in de legenda van de European Payment Index 2011 bij Nederland. En het risico is hoog, want Nederlandse ondernemers lopen jaarlijks 15 miljard euro mis omdat facturen niet worden betaald. Een record.

Uit de European Payment Index (EPI) van Intrum Justitia blijkt bovendien dat overheid en bedrijven nog te lang de tijd nemen om rekeningen te betalen. De overheid doet er 47 dagen over, bedrijven 43 dagen. Consumenten betalen hun rekening na gemiddeld 33 dagen. Allemaal langer dan de standaard betalingstermijn van 30 dagen. En dat is zorgelijk. "Dit is een absolute bedreiging voor veel bedrijven, die, ondanks de voorzichtig aantrekkende economie, nog zeer kwetsbaar zijn", zegt Edwin Prevoo, managing director van Intrum Justitia Nederland. 

 

EPI

Elk jaar brengt de EPI het betalingsgedrag van bedrijven in 25 Europese landen in beeld. In totaal moest 1.300 miljard euro in de afgelopen vijf jaar worden afgeschreven als gevolg van onbetaalde rekeningen. Het percentage dat bedrijven daardoor moesten afboeken steeg van 2,6% naar 2,7%. Als iedereen in Europa zijn rekeningen op tijd zou betalen, zou dat een financiële impuls van 312 miljard euro opleveren. Dat is drie keer het bedrag dat de Europese Commissie dit jaar in de Griekse economie pompte. 

 

Noord-Europa betaalt sneller dan Zuid-Europa

Uit het rapport blijkt dat Noord-Europese landen als Finland, Zweden en Noorwegen beter scoren dan hun zuiderburen, waaronder Portugal en vooral Griekenland. Dat in Noord-Europa zo goed wordt betaald, is te danken aan het zogenoemde 'Scandinavische model'. Debiteuren zijn verplicht om naast de wettelijke rente een boete te betalen als ze rekeningen niet (op tijd) wordt betaald. En dat werkt: in Zweden wordt 70% van de rekeningen op tijd betaald, in Nederland 55%. Intrum Justitia pleit daarom voor vergelijkbare wetgeving in Nederland als in Scandinavië. 

 

Reacties van ondernemers

Hebben ondernemers echt wel zoveel last van slecht betalende klanten? Met zulke bedragen op het spel zou elke ondernemer er over mee moeten kunnen praten, maar de eerste ondernemer die ik spreek zegt eigenlijk geen problemen te ondervinden. Het is Marc Fonteijn van 31volts. Het bedrijf richt zich op het verbeteren van de algehele beleving van een dienst en heeft klanten als Rijkswaterstaat. "Ik merk eigenlijk niets van klanten die te laat betalen, zelfs niet bij de overheid. Wel is het soms schrikken van de betalingstermijn van twee maanden die sommigen hanteren, maar onbetaalde facturen zijn eerder uitzondering dan de regel", zegt hij. "Misschien komt het omdat we in de adviessector zitten en onze relatie met de klanten erg belangrijk is. Opdrachtgevers voelen zich daardoor verantwoordelijk voor hun betaalgedrag." 

Een ondernemer met een eigen communicatiebureau kan helaas wel meepraten over slecht betalende klanten. Met name een klant maakt het erg bont. "Ik heb een groot mediabedrijf als klant en die betaalt stelselmatig te laat, soms wel tot vijf maanden. Als je je bedenkt dat elke factuur tussen de drie en achtduizend euro waard is, gaat dat natuurlijk aardig in de kosten lopen. Ik moet al die btw en inkomstenbelasting voorschieten en loop rente mis. Ik denk dat de schade wel in de duizenden euro's loopt. Een paar maanden geleden heb ik een gesprek gehad en afspraken gemaakt. Toen ging het even goed, maar nu is het weer het oude verhaal. En ik weet dat andere freelancers er ook last van hebben, maar de bewuste klant reageert er heel laks op. Ik ben zzp'er, dus moet hard werken voor mijn geld. Gelukkig betalen de meeste klanten wel gewoon netjes op tijd." 

Ook Marcel Boshuizen, art director bij creatief bureau Barnyard heeft last van facturen die te laat worden betaald. "Sommige klanten hebben een betalingstermijn van 60 dagen of meer. En zelfs dan betalen ze niet op tijd. Al met al duurt het soms wel vier maanden voordat een rekening is betaald, maar dat komt ook omdat wij zelf de factuur soms te laat versturen. En dan krijgt de klant ineens een rekening van €20.000 euro, da's voor hun ook een klap. Je kunt dus beter vaak een kleine factuur sturen dan in een keer een grote, dan krijg je sneller betaald. Maak ook goede afspraken met leveranciers, je kunt maar beter open zijn over je situatie. Want je kan hen natuurlijk ook niet betalen als jij je geld van de klant niet hebt ontvangen. Nog een tip: zet je factuur naar de eerste van de maand. Ik hoop altijd dat de klant de factuur daardoor eerder betaalt." 

 

Het belang van cashflow

Cashflow is de geldstroom die in en uit je onderneming vloeit doordat facturen worden geïnd en betaald. Het is de belangrijkste graadmeter om te zien hoe een bedrijf er financieel voorstaat. De bank let erop bij een kredietaanvraag en de waarde van je onderneming wordt op basis van deze cijfers bepaald. Lees in dit artikel meer over hoe je het verlies door niet-betaalde facturen kunt beperken

 

Heb je problemen met een slecht betalende overheid? Dan kun je op www.snellerbetalen.nl een klacht indienen.  


Dossiers

Hoe zorg ik dat mijn facturen betaald worden?

Creëer een goed debiteurenbeheer en mijd wanbetalers
Last van slecht betalende debiteuren? Nederlandse ondernemers lopen jaarlijks 15 miljard euro mis, omdat facturen niet betaald worden, zo stelt het...

Waarom is cashflow zo belangrijk?

Tips om het verlies door niet-betaalde facturen te beperken
Cashflow is de geldstroom die in en uit je onderneming vloeit doordat facturen worden geïnd en betaald. Belangrijk dus, voor iedere ondernemer. Toch...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten