Twitteren over de nieuwste hamburgers

Ondernemer Eddy Couwenberg heeft 'social snackbar'

29 augustus 2012

Dat twitter voor allerlei soorten bedrijven iets kan betekenen, bewijst Eddy Couwenberg. Hij twittert uit naam van zijn cafetaria en wil andere ondernemers enthousiast krijgen over het medium.

Naam: Eddy Couwenberg Bedrijfsnaam: Kwalitaria Bisschopshoeve 8 Bedrijfsvorm: Franchisebedrijf Opgericht: Augustus 2008 Werknemers: 4 parttimers plus de vader, moeder en vrouw van Eddy Werkt: 65 á 70 uur per week Eerste bijbaan: In de friettent bij zijn ouders

Hij staat nog steeds te kijken van de impact van zijn beslissing om een twitter-account aan zijn cafetaria te koppelen. Eddy Couwenberg van Kwalitaria Breda is al door diverse media geïnterviewd. 'Mensen vinden het allemaal zo bijzonder en geweldig, maar dat snap ik eigenlijk niet. Het is echt niet zo bijzonder en zéker niet moeilijk!'

Hoog bezoek Moeilijk of niet, het initiatief van de ondernemer heeft er wél voor gezorgd dat de directeur van Koninklijke Horeca Nederland binnenkort een bezoekje aan zijn zaak brengt. Eddy: 'Zijn secretaresse vertelde me dat de directeur bij innovatieve bedrijven langs wilde gaan en mijn zaak had uitgekozen. Daar doe je het toch voor?! Mijn werk was al leuk, maar sinds ik twitter, ga ik elke dag met een nog voldaner gevoel naar huis.'

Stop met verkopen  Volgens de social snackbar-ondernemer zijn veel mkb'ers nog zoekende: wat moeten we nu precies met twitter? 'Op congressen worden vaak voorbeelden uit Amerika gebruikt om ondernemers in Nederland te prikkelen, zodat ze gaan denken: daar moet ik ook iets mee doen. Een personal branding adviseuse heeft mij benaderd: of ze me als tastbaar Nederlands voorbeeld mag gebruiken? Ik vind het zo leuk dat ze me gevraagd heeft en ik hoop dat ze meer ondernemers aan het twitteren kan krijgen. Het is leuk om over je passie te vertellen, ik gun het anderen om dat ook te doen.'

Dierentuin en broodjes Je zou bijna vergeten dat de eerste kennismaking tussen Eddy en twitter pas een half jaar oud is. 'In november kreeg ik een smartphone voor mijn verjaardag en ging ik oefenen met twitter. In het begin vond ik het saai, maar na een paar maanden viel het kwartje en nu vind ik het geweldig.' Hij twittert als KwalitariaBreda zowel privé als zakelijk. 'Mijn vrije tijd en mijn passie voor ondernemerschap zijn een mengeling van elkaar. Dat mag ook op twitter te zien zijn. Ik kan dus een foto maken van een mooi broodje en daar een trotse tweet over schrijven, maar ook vertellen dat ik met de kleine naar de dierentuin ga.'    Twittermaand Maar hoe bedenk je welke soort tweets goed werken voor je onderneming? Eddy heeft daarvoor een heuse twittermaand gehouden. De ondernemer: 'Iedereen was nieuwsgierig: Een twittermaand, wat is dat? Haha, ik wist het zelf nog niet eens!' Uiteindelijk heeft hij in februari gewoon álles geprobeerd wat er te proberen viel. 'Acties, thema's, noem maar op. Wat uiteindelijk goed werkte? Het heeft me vooral geleerd wat níet werkt. Dingen weggeven bijvoorbeeld: niet doen. Het enige wat je dan op gang brengt, zijn retweets van allerlei mensen op wie je je helemaal niet wil focussen.' Waarover hij wél twittert? 'Bijvoorbeeld over een aangepaste menukaart, de nieuwe kwalitariaburger, maar ook over een actie van Villa Pardoes die ik wil steunen met mijn zaak.'

Frietje via Facebook Op een groot beeldscherm in het cafetaria zijn allerlei tweets te zien, vaak naar aanleiding van verzoeken van klanten, buurthuizen, verenigingen en sportclubs. 'Ik help ze door hun oproepjes op de schermen te plaatsen. Ook plaats ik mededelingen over de buurt.' Bij die tweets is het twitterprofiel van Eddy met een foto erbij geplaatst. Hij hoopt dat klanten in de toekomst via facebook en twitter vertellen wat van de menukaart ze lekker vinden en wat ze missen. Eddy: 'Online bestellen kan nog niet, maar ik wil wel samen met mijn klanten de ideale menukaart samenstellen via social media.'

Klanten als volgers Inmiddels is twitter helemaal geïntegreerd in de bedrijfsvoering. 'Nu is het een samenspel tussen hetgeen je achter de balie vertelt en wat je op twitter zet. Ontwikkel je met klanten een speciale band, door een keer een grapje te maken, dan zijn ze meer geneigd je te gaan volgen op twitter.' Andersom werkt het op dezelfde positieve manier. 'Klanten spreken me nu vaker aan over ondernemen. 'Ik heb ook een eigen bedrijf,' vertellen ze dan tijdens het bestellen van hun frietje.'

Workshops In de toekomst wil de cafetaria-eigenaar workshops gaan geven over twitter. Uitleggen aan andere ondernemers: wat kun je ermee? Eddy: 'Ik kan ze tastbare voorbeelden geven over mijn cafetaria. Maar uiteindelijk beslist elke ondernemer natuurlijk zelf hoe 'ie twitter gebruikt, er is geen twitterdraaiboek.' Eddy's tip? 'Stop met verkopen, laat zien welke persoon achter het bedrijf zit. Dat versterkt je band met de klant en geeft je meer werkplezier.'

Auteur

Lenneke Arts