"Nederland is te klein om een wereldbedrijf mee te starten"

Met de stormparaplu van Senz° ging export voor de wind

11 december 2015

Niet iedereen houdt ervan, maar stormparaplu Senz° zou zonder regen nooit hebben bestaan. Voormalig TU-Delft student Gerwin Hoogendoorn bedacht de stormparaplu die zelfs windkracht 10 doorstaat.

Whitepaper Eerste hulp bij exporteren

Op 26 september 2011 was Gerard Kool te gast in ons webinar over Export. Daarin vertelde hij uitgebreid over het exportsucces van zijn stormparaplu.

Gemist? K

Wie? Gerard Kool

Naam: Senz° Umbrellas uit Delft

Opgericht: Het idee stamt uit 2004, in 2006 gingen de eerste 10,000 paraplu’s in de verkoop

Aantal werknemers: 19

Exportproduct: Storm paraplu

Exporteert naar: West-Europa (o.a. Oostenrijk, Duitsland, Belgie), Noord-Amerika en Azie (o.a. Japan)

Exporteert sinds: 2006  

Ultieme droom

De droom van de drie heren: overal ter wereld hun paraplu’s verkopen. Gerard Kool: “Nederland is te klein om een wereldbedrijf mee te bouwen. De hele wereld moet van onze producten kunnen genieten.”  

Geen onmogelijk plan

Een ambitieus idee, maar niet onbereikbaar. Overal ter wereld regent het immers. Al snel begon de droom werkelijkheid te worden. De eerste tienduizend exemplaren waren binnen negen dagen uitverkocht. Hoogendoorn, Kool en Hess hadden zo’n goed en uniek product bedacht dat het wereldwijd in de media kwam en bijna alle grote designprijzen in de wacht sleepte, waaronder de Dutch Design Award maar ook vele internationale prijzen. Het ging de bedenkers van de stormparaplu voor de wind.

De eerste paraplu de grens over Inmiddels exporteert Senz° naar ongeveer twintig landen, voornamelijk binnen de EU. De eerste paraplu’s gingen via het Nederlandse modebedrijf Mexx naar het buitenland, onder andere Duitsland, Oostenrijk en België. “Om te bepalen naar welke landen de export plaats zou gaan vinden, selecteerden we op demografische gegevens, zoals populatie, welvaart en ook welk weertype er in dat land heerst”, aldus Kool, de financiële man bij Senz°. Slim marktonderzoek deed Senz° bijvoorbeeld ook in Japan. Daar bracht het bedrijf een paar jaar geleden een paraplu op de markt met een UV-coating. In Japan willen mensen namelijk niet graag bruin worden en lopen ze onder een paraplu omdat de zon schijnt, niet omdat het regent.

Later hoefde marktonderzoek eigenlijk niet meer.“Vooraf hebben we wel onderzoek gedaan, onder andere via Agentschap NL. Later hoefde dat niet meer, toen kwamen de verzoeken vanzelf doordat de media het onder de aandacht bracht”, vertelt Gerard.

Free publicity

Heel handig natuurlijk, als je dankzij de media aan nieuwe afzetlanden komt. Toch ging het niet overal even hard. Gerard: “Niet alle landen adopteerden zomaar ons product. In Nederland ging het heel snel door alle publiciteit, maar Delft spreekt in het buitenland niet aan. Zeker niet als het om drie studentjes met een paraplu gaat. Daardoor was de adoptiecurve in veel landen minder steil.” Hoe ze toch de markt voor zich hebben weten te winnen? “Volledig met behulp van free publicity. Vervolgens zijn we opzoek gegaan naar een lokale distributeur, via die partij gingen we de markt op. En dan is het zaak om op te vallen, dat deden we bijvoorbeeld met goed Point Of Sale (POS) materiaal en media-aandacht”, aldus Kool.  

Lokale partners

Voor de marktverkenning en logistiek maakt Senz° veel gebruik van lokale partners. Zo ook voor de verspreiding van de producten. Gerard: “De paraplu’s worden in China gemaakt en na productie gegroepeerd en eventueel opgeslagen in Hong Kong. Wij of onze klanten verschepen ze vervolgens naar de uiteindelijke bestemming. Het vervoer gebeurt voornamelijk via containerschepen maar ook wel via de lucht en lokaal via wegtransport.”

Tip

Het gebruik van lokale kennis en krachten is een belangrijke tip die Kool wil meegeven aan startende exporteurs: “Denk even goed na over wat en waarom je wilt exporteren maar ga dan vooral aan de slag. Lokale partners beschikken over kennis die voor hen vanzelfsprekend is maar die jij ontbeert. Dus: zoek snel een lokale partner en focus op sales. Maak het vooral niet te moeilijk voor jezelf.”

Auteur

Liesbeth Meenink