Welke verleiding kan jij niet weerstaan?

Column | Waarom het slim is een Wajongere in dienst te nemen

27 mei 2013

Ondernemers opgelet. Het zou kunnen dat jullie binnenkort worden verleid om Wajongers in dienst te nemen. Volgens VNO-NCW en MKB-Nederland werkt verleiden namelijk effectiever dan knappe quota en stoere streefcijfers. Uit lessen van de afgelopen jaren blijkt dat het plaatsen van Wajongers maatwerk is.

Verleiden dus, maar met welke wapens? Welke verleiding kan een mkb-werkgever niet weerstaan? De belofte van compensatie voor niet-productieve uren? Of een gemotiveerde jongere die lekker aan het werk wil in een leuk bedrijf met aardige collega’s? Iemand die z’n kans met beide handen aanpakt?

Probleemgeval?

Vaak wordt loondispensatie gezien als de grote verleider. Als werkgever betaal je dan alleen de daadwerkelijke productiviteit van de werknemer, de rest wordt aangevuld door de uitkeringsinstantie. Maar is dit wel zo verleidelijk? Of is dit misschien het punt waarop ondernemers juist afhaken, omdat de Wajonger gevoelsmatig wordt gepresenteerd als ‘probleemgeval’, met vooral aandacht voor wat hij of zij niet kan. Sterkt dat ondernemers juist niet in hun angst; voor ziekteverzuim, veel begeleiding, gebrek aan flexibiliteit en andere vermeende risico’s. En is dat misschien de reden dat nog steeds veel mkb-ondernemers denken dat een Wajonger niets voor hun bedrijf is?

Of kansenpakker?

Wel aantrekkelijk is het vooruitzicht van de gemotiveerde jongere die gewoon lekker aan het werk wil in een leuk bedrijf met aardige collega’s. Deze jongeren zijn de arbeidskrachten die we nu – maar ook straks - zo hard nodig hebben. Als we de kwestie iets meer vanuit het ondernemersperspectief bekijken, dan zien we toch echt interessante kansen! Jongeren die aan de slag willen en nog kneedbaar zijn. Jongeren, die 100 procent productief zijn omdat je alleen hun daadwerkelijke productiviteit betaalt. Jongeren die graag bijdragen aan de continuïteit van jouw bedrijf. En dat die jongeren soms (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben, is geen probleem dankzij een jobcoach.

Gezonde jaloezie

Tot slot nog dit. Het aannemen van een Wajonger is ook vanuit MVO perspectief goed voor het imago van je bedrijf. Daarmee kun je een stap voor zijn op de ‘concurrentie’. Als je dan ook nog eens heel tevreden bent over je Wajonger, dan roept dat bij collega-ondernemers gezonde jaloezie op. Zo brengt het succesverhaal van de een, de ander in de verleiding om ook een Wajonger in dienst te nemen. Misschien is dat nog wel de sterkste verleidingstactiek voor het mkb.

Meer weten?

Alle vragen waarvoor je als ondernemer komt te staan bij de afweging of een Wajonger wat voor jouw bedrijf is komen aan de orde in de Wajongwijzer  www.wajongwijzer.nl die de Raad voor Werk en Inkomen in samenwerking met Kennis – en Innovatiecentrum CrossOver ontwikkeld heeft.

Auteur

Dorien Verhoeven