Laat je niet gijzelen door je personeel

Last van weinig gemotiveerde medewerkers? Zo kun je het tij keren

09 december 2012

‘Ik moet smeken of ze komen werken. En als ze komen, is de kwaliteit bedroevend. Ik zou best strenger willen optreden, maar ik vind geen nieuwe mensen.' Toen ik deze ondernemer aanhoorde, schoten mijn wenkbrauwen omhoog. Pardon?

Ondernemers die zich in dit verhaal herkennen, verkeren in een ongezonde positie. Zij kunnen voor hun gevoel geen kant op kan. Wat ze doen, is de aandacht richten op de mensen die achter de kar hangen. Een heel menselijke reactie. Met als gevolg: veel energieverspilling, ergernissen, frustraties en een weinig positief resultaat.

De mensen die vòòr de kar staan, kunnen vaak niet meer dan ze al doen. Het is dus verstandiger je aandacht te richten op de mensen die ìn de kar zitten. Het zou zo maar kunnen dat er in die groep mensen zitten die wel voor de kar willen gaan staan.

Vriendelijk en slim

Ik vroeg aan mijn gesprekspartner of er medewerkers waren waar hij  tevreden over is. Die waren er. Twee studenten die van aanpakken weten, vriendelijke en slimme jongens zijn bovendien. Kijk, dat biedt perspectief. Want, vriendelijke en slimme jongens die goed werken, hebben in de regel ook vrienden die aan dat profiel voldoen.

‘Een vragend mens is te helpen’, zei mijn moeder altijd. Dus ik vroeg hem ook of deze jongens wellicht vrienden hadden die een baantje konden gebruiken. Het antwoord was 'ja'. Ik gaf hem de raad om aan de jongens te vragen of zij niet een vriend kenden die ze aan een baan wilden helpen. En wel bij dezelfde organisatie. Verbaasd gingen nu zijn wenkbrauwen omhoog.

Betere sfeer

En zo geschiedde. De studenten mochten de ondernemer graag, hadden het naar hun zin en dus wilde ze hem met plezier helpen. Resultaat: er kwamen twee nieuwe medewerkers binnen die goed werk afleveren. En vriendelijk en slim zijn. Gevolg: een betere sfeer op de werkvloer. Het tij was gekeerd en de rest werd gemotiveerd beter hun best te doen. Maar nog belangrijker: de ondernemer was opgelucht en kon weer slapen 's nachts.

Vraag hulp

Wat is hiervan het geheim? Twee hardwerkende leuke jongens kun je nog omzeilen. Maar bij vier wordt dat lastiger. De moraal van dit verhaal? Staar je niet blind op een probleem. Het wordt er alleen maar groter van. Vraag hulp als je zelf de oplossing niet ziet.

Met dank aan mijn wijze moeder.

Mine van Wychen

HR adviseur

Auteur

Mine van Wychen