Wat maakt jou succesvol?

Column l Hard werken of slim werken?

27 augustus 2012

Vraag een ondernemer waarom hij succesvol is en je krijgt steevast te horen: omdat ik er zo hard voor gewerkt heb. Maar is dat eigenlijk ook zo?

Is het zo dat hoe harder je werkt hoe eerder je succes hebt? Ik ken persoonlijk een paar onmiskenbare zwoegerds die helemaal niet zo succesvol zijn. Ook ken ik een paar overduidelijke kladlopers die feestend en relaxend binnenlopen.

Twee vingers in de neus

Is er wel correlatie tussen grote inspanning en resultaat? Ik vraag het mij af en raad u aan dat ook te doen. Stel je voor dat het niet zo is, heb je straks je hele leven voor niks gezwoegd. Had het ook met die bekende twee vingers in die overbekende neus gekund.

Succesfactoren

Even een paar argumenten. Wat zijn overduidelijke succesfactoren voor een ondernemer en in hoeverre relateren ze met hard werken?

Factor 1 talent

Je moet kwaliteiten hebben om het verschil te maken, zeker. Maar volgens mij zegt talent niets over inspanning. Geen relatie met hard werken, dus.

Factor 2 een goed plan

Zeker, je moet kansen zien en een beeld hoe je daar komt. Maar het zien duurt een seconde en dat plan dicteer je aan je slimme neef die het voor je uitwerkt. Geen relatie.

Factor 3 leiderschap Een goede ondernemer krijgt zijn mensen en partners mee. Maar niet door te gaan zwoegen.

Factor 4 goede klanten Klanten win je door te snappen wat ze drijft, niet door met je snufferd in de computer te zitten. Geen relatie, alweer.

Factor 5 een goede organisatie Die organisatie krijg je niet door meters te maken, maar door te zien wat er aan scheelt en de lef in te grijpen. Dat vraagt scherpte en moed, geen uren op de klok.

Factor 6 geluk Ah, wacht even, dat is hem. Aangezien ondernemen ook geluk hebben vraagt, hebben we hier ineens de relatie met inspanning. We moeten natuurlijk uren, dagen, maanden de regendans van het harde werken doen. Anders dwingen we dat geluk natuurlijk niet af.

Scorende spits

Even serieus. Het is het waard uw eigen harde werken kritisch te beschouwen. Al te vaak zie ik ondernemers hard werken vanuit het onvermogen uit te besteden (=andere mensen vertrouwen), als bezweringritueel (=angstreductie), of gewoonte. Jammer.

Succesvolle ondernemers zijn tegenwoordig steeds meer scorende spits in plaats van dravende middenvelder of sleurende verdediger. Jammer dat ze zich dat soms te weinig realiseren. Zou heel veel stress, slechte huwelijken en files schelen.

Jeroen Busscher is spreker en auteur van verschillende managementboeken waaronder Turbomanagement, minder doen, meer bereiken.

Auteur

Jeroen Busscher