'Knuffelwinkels' gat in de markt

Ondernemers met kleine speciaalzaken hebben de toekomst

26 september 2013

Ben je als winkelier bang dat de grote winkelketens de ondergang van je zaak zullen betekenen? Geen nood, uit onderzoek blijkt dat 'knuffelwinkels' de toekomst hebben.

Dat is de conclusie van het rapport 'Knuffelwinkel gat in de markt', door adviseur en makelaar DTZ Zadelhoff.

Winkellandschap

Het Nederlandse winkellandschap is de laatste decennia flink veranderd, door onder meer schaalvergroting en filialisering. Grote nationale en internationale winkelketens bepalen het winkelbeeld. Hierdoor gaan winkelsteden steeds meer op elkaar lijken, wat maakt dat mensen steeds meer een stukje uniek aanbod gaan missen in de grote winkelstraten. Daarmee is op de markt ruimte ontstaan voor kleinschaligheid: winkels met een beperkt, maar gespecialiseerd aanbod. Aan het hoofd van dit soort winkels staan ondernemers die veel passie voor hun producten hebben.

Knuffelwinkel

Wat is zo'n knuffelwinkel nou precies? En is jouw winkel gevestigd in een 'knuffelstraat'? Knuffelwinkels zijn vooral te vinden in leuke straten, die historische kenmerken hebben. (Denk aan de 9 straatjes in Amsterdam, de Zadelstraat in Utrecht en de Kleine Houtstraat in Haarlem.) De kenmerken van een knuffelstraat:

  • Maximaal 10% van de verkooppunten behoort tot de categorie 'dagelijkse inkopen', zoals supermarkten en drogisterijen.

  • 30 tot 60% van de verkooppunten valt in de categorie 'mode en luxe', bijvoorbeeld kledingzaken, sieraden en antiek.

  • Tussen de 10 en 30% van de verkooppunten behoort tot 'leisure', denk aan restaurants, koffiebars en art galleries.

  • Het aandeel zelfstandige ondernemers is minimaal 80% van het aantal verkooppunten in een winkelstraat

  • Voor het overgrote deel beslaat het gemiddelde vloeroppervlak tussen de 50 en 100 vierkante meter.

  • Maximaal 15% van het aantal verkooppunten is groter dan 175 vierkante meter.

Met of zonder boodschappenlijstje

Verder belangrijk in een knuffelstraat: de beleving staat centraal en de omzet is een gevolg. Bezoekers komen naar een knuffelstraat zonder boodschappenlijstje, terwijl in een hoofdwinkelstraat vaak het kopen centraal staat. Verder belangrijk in een knuffelstraat: Ook buiten sluitingstijd moet het aantrekkelijk zijn. Cuno van Steenhoven (voorzitter Dagelijks Bestuur DTZ Zadelhoff): "Juist in deze gebieden versterken winkel- en woonmilieus elkaar. Op deze trendy locaties is wonen boven een winkelruimte zeer aantrekkelijk voor singles en/of andere groepen mensen die van het centrum houden." 

Tip

De aanwezigheid van unieke winkelpanden, gerund door gedreven ondernemers moet in de toekomst meer bezoekers naar winkelsteden trekken. Ben je eigenaar van een 'knuffelwinkel' en zitten er meerdere kleinschalige, gespecialiseerde winkels in je straat? Steek de koppen bij elkaar en profileer de uniekheid van je winkelstraat. 

Bron: DTZ Zadelhoff

Auteur

Lenneke Arts