Stem je direct mail meer af op de klant!

Ondernemers laten kansen liggen met mailings

22 januari 2013

Hoewel je met direct mail álle kanten uit kunt, zijn ondernemers weinig inventief als het gaat om mailings. Slechts 17 procent spreekt de ontvanger direct aan, blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en PostNL.

Eerste hulp bij Direct Mail

Wie wil je bereiken? De klant toch? Stem je direct mail dan eens wat meer af op de interesses van de ontvanger. Logisch, denk je. Maar toch blijkt uit het onderzoek dat ondernemers veel kansen laten liggen met hun direct mail en de ontvanger nauwelijks persoonlijk aanspreken. Hoewel een direct mail bedoeld is om een klant persoonlijk te bereiken, bevat volgens het onderzoek slechts 17 procent van de mailings, argumenten vanuit de klant. In plaats daarvan bevat 87 procent van de mailings, argumenten vanuit het product. Ook wordt bij 77 procent van de mailings geen kennis van de geadresseerden gebruikt en speelt slechts 1% van campagnes in op een levensfase event (geboorte, huwelijk, pensioen).

Wie wil je bereiken?

Al deze onderzoeksresultaten laten volgens Janny Hoekstra, hoogleraar direct marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, zien dat bedrijven teveel vanuit het product denken en te weinig vanuit de ontvanger van de mailing. En dat terwijl de ontvánger juist degene is die je wil bereiken met je mailing.

Verbeter je mailing!

Kijk daarom eens kritisch naar je mailings en kom in actie om ze te verbeteren. Hoe? Stuur bijvoorbeeld eens een gadget mee. Dat verhoogt de kans dat een ontvanger de mailing daadwerkelijk leest. Mailings zonder gadget hebben een bereik van 48%, terwijl die met gadget door 81% van de ontvangers geopend worden. Wat de waardering van een ontvanger voor een mailing ook verhoogt, is het weglaten van een brief bij de mailing. Een mailing met brief wordt door 19 procent leuk gevonden, een mailing zonder brief vindt 49 procent van de ontvangers leuk.

Tekst en vorm

Kijk ook eens kritisch naar de tekst en de vormgeving van je mailing. Bestaat het toelichtingsmateriaal voor minder dan 25 procent uit tekst, dan kan het reclamebereik toenemen van 44 procent naar 68 procent. Tenslotte de tip: Stuur een kennismakingsaanbod of eenmalig aanbod mee, dan zijn mensen meer geneigd te reageren.

Meer weten?

Meer lezen over dit onderwerp? Download dan gratis onze whitepaper Direct Mail!

Bron: PostNL

Auteur

Lenneke Arts