Uniek concept moet audiovisuele sector uit het slop trekken

Investeer in het plan van Sander Olislagers op mkbcrowdfunding.nl

13 augustus 2012

Unieke concepten bedenken, dat is wat Sander Olislagers van Wave Concepts het liefst doet. Zijn eerste idee is inmiddels volgroeid tot een echt bedrijf: AVdirect. Een website waar verhuurbedrijven audiovisuele apparatuur aanbieden.

Naam: Sander Olislagers

Bedrijf: AVdirect

Bedrijfsvorm: BV

Opgericht in: 2010

Aantal werknemers: Ik doe het nu nog alleen

Werkt: 45 - 50 uur per week

Eerste bijbaan: Plaatjes draaien onder de naam dj Ocean

Niets nieuws onder de zon, zou je misschien denken. Er zijn immers al audiovisuele bedrijven waar je online beamers of camera’s kunt bestellen. “Toch zijn we wel uniek”, zegt Sander. “Bij ons komt vraag en aanbod bij elkaar. We zijn eigenlijk een soort marktplaats, met name voor de kleine bedrijfjes. Zij gebruiken voornamelijk nog telefoon, fax en papier voor de verhuur en hebben vaak geen eigen website, waardoor ze bestellingen mislopen.”

Kruisbestuiving

Van de ruim 1500 av-bedrijven in Nederland heeft een groot deel de oneindige mogelijkheden van het internet dus nog niet ontdekt. AVdirect biedt uitkomst. “Wij geven ze een plekje online, zodat hun verhuur een boost krijgt,” vertelt Sander. “Voor de huurders is het bovendien makkelijk omdat er een heleboel verhuurders bij elkaar op één plek staan, uit alle regio’s en voor allerlei producten. Als ze bijvoorbeeld een beamer en een camera en een geluidsset nodig hebben, dan kunnen ze orders bij verschillende bedrijven plaatsen. Zo vindt er een soort kruisbestuiving plaats.”

Sterke online positie

Het voordeel van zoveel verschillende aanbieders op één site is dat het wonderen doet voor je online vindbaarheid. “De grote jongens hebben bijvoorbeeld maar één keer een bepaald type camera van Sony op hun site staan, maar bij mij staat die er veel vaker op. Zo word AVdirect dus veel beter gevonden, want we hebben een groot aanbod met veel producten.” SEO is dan ook een wezenlijk onderdeel van het verdienmodel van AVdirect.

Idee

AVdirect wil het verhuurproces van audiovisuele bedrijven gaan automatiseren. En daar is behoefte aan, volgens Olislagers. “Vroeger heb ik veel als freelancer gewerkt bij de televisie. Ook heb ik dankzij mijn verleden als dj affiniteit met deze branche. Ik huurde altijd veel spullen en merkte bij de verhuurders dat ze problemen hebben. De marges zijn minimaal, dus de uitdaging is om de kostenkant scherper te maken. AVdirect gaat daarbij helpen.”

Ambitie

Inmiddels zijn er 5 verhuurders aangesloten. De acquisitie gaat zo goed, dat Olislagers zijn doelstellingen heeft bijgesteld. Wilde hij eerst 35 bedrijven aangesloten hebben eind 2012, nu moeten dat er 50 worden. Hoe hij aan die eerste vijf klanten is gekomen? “Gewoon, koud bellen. Het is het minst leuke om te doen, maar noodzakelijk. Het voordeel is dat ik tijdens mijn marktonderzoek al goed heb genetwerkt met een aantal bedrijfjes, dus ik had al wat contacten. Nu komen er ook aanmeldingen binnen via de website en via andere verhuurders.” Sanders gouden acquisitietip: “Gebruik social media. Ik heb veel gecommuniceerd via LinkedIn en Twitter en het werkt écht.”

Toekomst

De wereld ligt volgens Sander aan z’n voeten: “Dit concept bestaat nog nergens anders in de wereld. Op de lange termijn wil ik het dan ook zeker wereldwijd uitrollen. Maar daarvoor moet AVdirect eerst volwassen worden in Nederland. En daar is geld voor nodig, wat hij via MKB Crowdfunding bij elkaar wil krijgen. “Ik heb het bij de reguliere banken geprobeerd, maar die willen niet investeren in online bedrijven, ookal was ik goed voorbereid en vond iedereen mijn plan heel leuk. Blijkbaar gaat de uitdrukking 'eerst de man, dan het plan' niet meer op.” Toen hoorde hij van de mogelijkheid om geld op te halen met ‘the crowd’. “Crowdfunding spreekt mij aan omdat je meteen ambassadeurs voor je plan creëert.” Mocht hij de gewenste €60.000 ophalen, dan neemt hij personeel aan voor de marketing. En als AVdirect eenmaal een succes is, weet Sander al wat hij gaat doen: “Nieuwe unieke concepten bedenken!”. 

Auteur

Liesbeth Meenink