De kunst van het afkijken

weGOdutch importeert succesvolle concepten

13 juli 2012

Veel ondernemers moeten alles zelf bedenken en uitwerken. "Waarom al die moeite?", dacht Bas Verhoogt van weGOdutch, ook. Zijn bedrijf haalt succesvolle concepten naar Nederland. “Wij doen de sales en marketing, de partner regelt de rest!”

Eerste hulp bij importeren

Wie? Bas Verhoogt Bedrijf: weGOdutch Opgericht in: 2005 Aantal werknemers: 6 Importeert: succesvolle concepten uit het buitenland Importeert uit: Duitsland Importeert sinds: 2005

Het verhaal van weGOdutch gaat terug naar 2005. Ondernemer Bas Verhoogt startte toen zijn eerste samenwerking met het Duitse Spreadshirt, een bedrijf dat gepersonaliseerde t-shirts verkoopt. Bas: "Eigenlijk wilde ik samen met een vriend zelf zo'n soort bedrijf beginnen, tot we bij het uitwerken van de concurrentieanalyse tegen Spreadshirt aanliepen. Op dat moment stonden we voor de keuze: concurreren of samenwerken? Dat laatste is het geworden."

Bas en zijn compagnon hadden het geluk dat het Duitse bedrijf op het punt van internationale uitbreinding stond. "Voor de meeste landen werd besloten om mensen in dienst te nemen. Voor Nederland heb ik aangegeven te willen werken als ondernemer en dus het risico bij mij te leggen. Na enige research en overleg met adviseurs bleek een commercieel agentschap de beste oplossing", vertelt hij.

Tactiek In de jaren die volgden kreeg Bas ook de verantwoordelijkheid voor het internationale salesteam van Spreadshirt Europa. In die tijd bouwde hij een groot en betrouwbaar netwerk op binnen de startup scene in Duitsland. Niet zo gek dus dat weGOdutch vooralsnog alleen zaken doet met onze oosterburen. Naast Spreadshirt is er nu ook mymuesli, waar je je eigen biologische muesli kan samenstellen, en DesignSkins: gecustomizede folies voor je laptop of telefoon. Bas: "Onze tactiek is dat we succesvolle bedrijven in de gaten houden en naar Nederland halen zodra ze er klaar voor zijn. We doen natuurlijk wel eerst marktonderzoek in Nederland om de kans van slagen te meten."

Een importplan wordt er eigenlijk niet geschreven, al wordt er wel een tijdsplanning gemaakt voor de lancering en de benodigde resources. "We doen veel op gevoel. De Duitse markt is redelijk vergelijkbaar met de Nederlandse, al moeten er wel wat details worden aangepast. Uiteindelijk is het zaak om gewoon te starten en gaandeweg te ondervinden wat wel en niet werkt."

Concepten importeren Als het marktonderzoek een positief beeld laat zien en beide partijen er tijd, energie en geld in willen steken, is het aan weGOdutch om zich op de sales en marketing te storten. Bas legt uit: "De import van een buitenlands concept begint met het vertalen van de website en optimalisatie van het administratieve en logistieke proces voor de Nederlandse consument. Dan is het onze verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk bezoekers naar de website te krijgen. Dat doen we door online marketing, beurzen, PR, partnerships, etcetera. De verantwoordelijkheid voor de afhandeling van bestellingen ligt bij de partner." Geld verdient weGOdutch op basis van de behaalde omzet in Nederland. Een goede stok achter de deur om flink hun best te doen. 

Wet- en regelgeving en logistiek Met zaken als wet- en regelgeving en transport houdt Bas zich dan ook nauwelijks bezig: "Wat betreft de wet- en regelgeving ligt de verantwoordelijkheid helemaal bij de partner in Duitsland." Ook met het transport heeft hij weinig van doen. "Zendingen worden rechtstreeks aan de klant geleverd vanuit Duitsland. Het transport wordt gedaan door pakketdiensten. Als het om een grote levering gaat, worden transporteurs ingezet", vertelt Bas.

Zakendoen met Duitsland Bas haalt veel voldoening uit zijn werk. "Ik vind het leuk om onderweg te zijn en op andere plekken dan alleen je eigen kantoor te werken. Ik kan overal werken waar internet is, dus of ik nou in Utrecht, Berlijn, Leipzig of Muchen zit: de business gaat altijd door", zegt hij. Na al die jaren heeft hij de nodige ervaring als het aankomt op zakendoen met Duitsers: "Duitse startups zijn heel informeel en hebben weinig managementlagen. Dat had ik aanvankelijk niet verwacht. Ook valt me op dat Duitse bedrijven wel een idee hebben wat de mogelijkheden zijn in Nederland, maar dat ze toch vaak niet zelf de stap durven wagen. Dan gaan ze eerder voor een markt als Groot-Brittannië of Frankrijk, wat niet altijd goed uitpakt. Nederland wordt vaak onderschat omdat we worden gezien als een kleine markt met maar 16 miljoen mensen."  

Wat betreft zakendoen met Duitsland heeft Bas een paar goede tips:

  • Bouw een netwerk en zorg voor referenties. Een website als Xing.com (de LinkedIn van Duitsland) is een plek waar je zeker aanwezig moet zijn. Neem een premium account, zo kun je makkelijk met potentiële klanten in contact komen.

  • Maak afspraken om mensen te ontmoeten. Ik ben veel onderweg en maak tijdens mijn trips altijd een paar extra afspraken, gewoon om even een kopje koffie of een biertje te drinken.

  • Nederlanders worden door Duitsers gezien als mensen die direct zijn in hun communicatie. Mijn ervaring is dat dit erg op prijs gesteld wordt.

Genieten Het internationaal ondernemen bevalt Bas erg goed. "Het is leuk om iedere keer weer een nieuw concept te lanceren. Dan is het lekker dat we ons geen zorgen hoeven te maken over de afhandeling van de bestellingen. Ik ben iemand die veel verandering in zijn werk nodig heeft, dus dit is de ultieme combinatie."

Tips Begint het bij jou ook te kriebelen? Bas heeft een paar goede tips als je wilt gaan importeren: 

  • Zorg voor een goed contract voor lange termijn en met een goede goodwill afspraak indien het contract wordt beëindigd.

  • Bezoek je buitenlandse partner regelmatig en praat met iedereen in de organisatie, niet alleen met je contactpersoon.

  • Ga niet alleen voor business, maar ook voor plezier. Voor de buitenlandse partner is het ook spannend als er buitenlanders langskomen.

  • Start klein, maar zorg dat je klaar bent voor snelle groei.

Auteur

Liesbeth Meenink