Wie ziet er door de bomen het bos nog wel?

Column l De keerzijde van veelzijdig aanbod

27 augustus 2012

Jawel, het is gebeurd, ook ik lijd eronder. Altijd ontkend dat ik eraan ten prooi zou vallen, maar nu ik onlangs ben overgestapt op het Apple dieet, is er geen ontkennen meer aan: ik lijd aan keuzestress.

Enige jaren geleden ben ik enthousiast begonnen met het zelf uitzoeken en boeken van een vakantie via internet. Zover ik mij kan herinneren, in die tijd nog vrij overzichtelijk. Jaar op jaar werd het complexer, of maakte ik het mijzelf moeilijker. In ieder geval steeds meer aanbod en veel van hetzelfde. Op enig moment begon ik Zoover te raadplegen en onlangs betrapte ik mij er zelfs op dat ik Google Earth en Streetview had geopend om maar alles te weten te komen over de locatie en omgeving; om maar zoveel mogelijk ongewenste verrassingen uit te sluiten. Door het vele aanbod raakte ik kopschuw en wilde zoveel mogelijk zekerheden inbouwen; opdat ik maar geen verkeerde keuze zou maken. Uiteindelijk onbegonnen werk natuurlijk.

Niet echt sociaal

Parallel aan wat mij overkwam met het boeken van een vakantie, is het te pas en te onpas aanmaken van sociale profielen. Vrolijk doe ik er aan mee, om maar niets te missen. Een LinkedIn profiel had ik al geruime tijd. Ik was niet zo van de Hyves, maar Twitter omarmde ik wel. En tja, waarom dan geen Facebook, sluit (zakelijk) goed aan. Wat foto’s online via Flickr, dat is toch wel een verrijking van je profiel. De stap naar Foursquare was daarna ook zo gezet. Hoppa, gelijk ook een eigen site erbij om je Personal Branding een schwung te geven. Leek allemaal nog enigszins te managen tot het moment dat Google zich met Plus aandiende. Ik kon dat niet meer plaatsen. Is dat nou meer van hetzelfde? Wat is het onderscheid nog? Deze twijfel was voor mij een wake up call. Waar ben ik nu eigenlijk mee bezig. Zo langzamerhand gaat er meer tijd zitten in het bijhouden van mijn online sociale leven dan #IRL, oftewel in mijn werkelijke leven. Dát kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Dan maar werken met #fb en #in, om op deze manier de profielen nog enigszins bij te houden. Nee, dat zal uiteindelijk ook de bedoeling niet zijn. Twitterrobots inzetten? Ook niet sociaal lijkt me. Maar iets uitsluiten, dat durf ik ook nog niet echt.

Bodemloze put

Begon de verwarring bij het boeken van een vakantie en werd dit versterkt door het aantal sociale netwerken, de echte doorslag kwam nadat Steve Jobs en zijn geesteskindjes in mijn leven kwamen. Prachtig spul, ik geef het toe, maar nu nog meer keuze: veel, heel veel apps. #OMG. Aarzelend begon ik met installeren. Natuurlijk als eerste de boze vogels. Helemaal leuk. Werkelijk superhandig vond ik de app van de bank. De echte Hollanders in mijn sociale omgeving herkende ik ook snel: jailbreakers. En dan gaat het hard. Ik kwam terecht in een soort van bodemloze put van allerlei programma’s, websites, forums. Ik werd steeds hebberiger. Er ontstond een gemoedstoestand die zich het beste laat typeren als een mix van verslaving en totale verwarring.

Weg kans

Nog niet zo lang geleden bezocht ik sinds tijden weer eens een reisbureau -ze bestaan nog- en nam plaats aan het bureau van zo’n reisadviseur. Gewoon, omdat ik maar niet tot keuze kon komen. Ik miste een klankbord, een advies, iemand die mij over de streep trok. En zo geschiedde.

En weet je wat ik nou zo frappant vind? Dit geldt voor alle markten. Online of offline. Je kan je (potentiële) klant tot in het oneindige van informatie voorzien, producten aanbieden of wat dan ook en daarbij ook nog oprecht denken dat je hier goed aan doet, als hierop geen duidelijk keuzeadvies volgt, of je op één of andere manier onderscheidt, dan is de kans groot dat de verstrekte informatie alleen maar tot verwarring heeft geleid. Weg kans. Weggeklikt, opgehangen, weggelopen. Kortom, uit beeld. 

Wegwijs maken

Waar blijven de apps die mij helpen wegwijs te worden in het aanbod van apps. Waar zijn de apps die uitgaan van mijn reiswensen in plaats vanuit een bestemming. Welke app helpt mij bij het kiezen en beheren van mijn sociale profielen. Het zal er allemaal best wel zijn, alleen ik zie op dit moment het bos echt even niet. Kortom, volgens mij ligt er nog een hele markt open voor ontwikkelaars en adviseurs. Of dat ze zich gewoon beter gaan onderscheiden en profileren. Kan ik gewoon weer aan het werk en met een gerust hart keuzes maken.

Geef hieronder jouw mening. Of stuur een tweet naar @remcodoeve

Remco Doeve

Gebruiker in verwarring

Auteur

Remco Doeve