‘Een bedrijf is net een zandkasteel’

Column l Waarom ondernemen?

27 augustus 2012

Iedere ondernemer weet hoe belangrijk het is de middelen van het doel te onderscheiden. Het gaat niet om het correct afwerken van de bestelling. Het gaat niet om een goede organisatie, de juiste mensen of de beste strategie.

Het gaat er om de klant blij te maken. Dat bepaalt het bestaansrecht van elke organisatie. Dat maakt dat organisaties kunnen bestaan en groeien.

Maar waarom wil die ondernemer die organisatie überhaupt bouwen?

Wat is uiteindelijk het doel van het ondernemen zelf? Wat is het uiteindelijk het doel van de ondernemer en wat zijn de middelen? Is het doel succes, geld, aanzien, iets voor anderen betekenen? Of is dat alles middel tot het bereiken van een echt en wezenlijk doel? Iets dat geluk brengt en een gevoel van zingeving. Ik denk dat iedere ondernemer uiteindelijk gedreven wordt door één doel: iets maken.

Net als een zandkasteel; het is nooit af

Een bedrijf is als het zandkasteel dat ik samen met mijn dochter deze zomer op het strand maakte. Een constructie die groeit, complexer wordt en vanzelf zijn eigen problemen en ongekende mogelijkheden creëert. De torens drogen uit en moeten gerepareerd. Als je een slotgracht graaft kan je er ook twee maken, kan je ook kanalen maken. Het gebouwde geeft opdrachten en opent nieuwe kansen. Maar geen moment is het af. Het resultaat is niet achterover leunen en genieten. Het doel is niet de bewonderende blikken van passanten. Het doel is het maken an sich. De handeling van het maken, niet het resultaat van dat handelen. Dat is wat een ondernemer doet en drijft: maken. Het liefst iets dat er nog niet was of iets dat groeit.

Aan het eind van de dag kijken we samen naar ons inmiddels tot dorp uitgegroeide kasteel. We kijken hoe de vloed aan de muren vreet en uiteindelijk alles wegvaagt. Zonder spijt. Zonder weemoed. Het was mooi. Morgen weer een nieuwe.

Jeroen Busscher is spreker en auteur van verschillende managementboeken waaronder Turbomanagement, minder doen, meer bereiken.

Auteur

Jeroen Busscher