Vakantie vieren met je gezin; het is nèt ondernemen

Waarom je als ondernemer niet zonder visie kunt

04 januari 2013

Aan een mooie routeplanner en fraaie gedetailleerde wegenkaarten heb je weinig als je niet weet waar je naar toe wil. Dat geldt net zo goed voor ondernemers zonder visie... Waarom?

Eigenlijk hou ik er helemaal niet van om mijn vakantie van tevoren te plannen. Vroeger, toen ik nog alleen en met een rugzak reisde, vertrok ik naar het zuiden en zag ik wel waar ik uitkwam.

Tegenwoordig, met een gezin, verschillende ideeën en belangen en vooral ook: beperkte tijd, is dat anders. De behoeften zijn veranderd, het reisdoel ligt vaak verder weg en er moet ook echt wat worden beleefd. Kortom, er moeten plannen worden gemaakt en wensen worden afgestemd.

Strandsandaaltjes

Het belangrijkste is dat we allemaal hetzelfde beeld hebben van de bestemming en wat we daar gaan doen. Dat voorkomt dat m’n dochter enkel bikini’s en strandsandaaltjes inpakt terwijl ik mijn zinnen heb gezet op een trektocht door de bergen. Met als resultaat dat we beiden zitten te mokken omdat we ieder niet aan ons eigen idee van vakantie vieren toekomen. En uiteindelijk de vakantie in het water valt omdat er waarschijnlijk helemaal niets wordt ondernomen.

Concurrentie

Ook als ondernemer moet je weten waar je naartoe wil. En moet je een beeld, een visie, hebben van hoe je onderneming er over een aantal jaren uitziet; welke klanten of markt jouw bedrijf bedient. Met welke producten of diensten je je van de concurrentie onderscheidt. Ook zul je een beeld van de omvang moeten hebben. En zeker niet onbelangrijk, wat voor medewerkers met welke kwaliteiten je in het bedrijf nodig hebt.

Delen met medewerkers

Dat beeld van de toekomst hoeft niet ingewikkeld te zijn of in hoogdravende bewoordingen in jaarplannenplannen te worden opgesteld. Het is veel beter een zo concreet mogelijk beeld te formuleren dat je kunt delen met anderen. En vooral met de eigen medewerkers.

Dat laatste, het delen van de ondernemersvisie met je personeel is cruciaal voor succes: als je je medewerkers weet te inspireren met een heldere visie over de koers van je bedrijf, ben je een belangrijke stap verder.

Verspilde tijd

Het hebben van een visie betekent dat je in je onderneming een leidraad hebt voor allerlei beslissingen: alles wat besloten en gedaan wordt moet uiteindelijk leiden tot een stap dichter bij de visie, het toekomstig beeld. Is dat niet het geval dan leidt dit in beginsel tot verspilde tijd en overbodige kosten.

Een visie zorgt ervoor dat niet allerlei ontwikkelingen en onzekerheden steeds weer de plannen doen omgooien waardoor het bedrijf gaat ‘zwalken’ en uiteindelijk verliest.

Inspirerend en uitdagend

Een visie komt vaak voort uit een idee of gevoel bij de ondernemer/oprichter. Die daarmee niet zelden zijn bedrijf start. Het komt ook voor dat de visie bewust wordt ontwikkeld door de directie of het management in vergaderingen, al dan niet met externe deskundigen. Of gewoon in gesprekken met medewerkers.

Eigenlijk is het niet zo belangrijk hoe een visie ontstaat. Belangrijker is dat deze er is. En concreet, inspirerend en uitdagend is. Daarnaast moet ook het management zich erin kunnen vinden. ZIj moeten hem ook consequent uitdragen en ernaar handelen.

Strategie

Vanuit de visie kunnen strategie en (beleids)plannen gemaakt worden. En natuurlijk kan een visie na verloop van tijd bijgesteld worden. Maar vooralsnog is het belangrijk dat een visie eenduidig en consequent wordt uitgedragen en in dat verband ook deel uitmaakt van het personeel- en ontwikkelbeleid in de onderneming.

Juiste bagage

Terug naar de vergelijking waarmee ik begon. Als de reisbestemming en de wensen bekend zijn, kunnen we de juiste routekaarten erbij halen, de juiste bagage inpakken en eventueel zelfs beslissen wie er wel of niet meegaan.

Marc Mahieu, HRM-adviseur