Ondernemerschap door ogen van politieman

Column | Zo maak je je bedrijf veiliger

21 januari 2013

De overheid roept ondernemers op om bij een overval een foto van de dader te maken. Als politieman en veiligheidsadviseur vind ik dat een waardeloos advies. Wat moet je volgens mij wél doen bij een overval?

In mijn politiecarrière heb ik veel meegemaakt. Die overval in 1996 bijvoorbeeld, toen ik motoragent was.

Flashback

“Er is zojuist een overval gepleegd bij een benzinestation aan de Eemnesserweg in Laren door middel van geweld," klinkt door de mobilofoon. Ik zet de sirenes aan en snel richting Laren. Twee straten voor het benzinestation zet ik de sirene op stil en blijf ik op 30 meter van het pand wachten, tot degene die melding heeft gedaan naar buiten komt: de standaardprocedure.

Als de vrouw van het benzinestation even later naar buiten komt gelopen, kijkt ze angstig om zich heen. Ze vertelt dat de dader is weggerend richting het viaduct en een mes bij zich heeft. Ik start mijn motor en rijd in de richting die ze me gewezen heeft. Daar zie ik een man die voldoet aan het signalement. Hij kijkt ijzig naar me en stopt zijn handen in zijn zakken. Ik schreeuw: “Laat je handen zien!” en als ik een halve meter voor hem sta, trek ik aan zijn linker arm. Zijn handen schieten tevoorschijn, meteen in een bokshouding.  Een vechtpartij volgt, ik win. Zijn strafblad blijkt flink als ik hem heb opgepakt: twintig overvallen en dertig geweldsmisdrijven. De buurt dus weer een stukje veiliger.

Slim zijn en samenwerken

Wat ik met deze anekdote probeer te vertellen, is dat we als ondernemer slim moeten zijn en moeten samenwerken om de criminaliteit aan te pakken. Het is de Week van de Veiligheid. Heb je de reclame gezien? 'Maak een foto als er een overval plaatsvindt'. Leuk bedacht, maar dit werkt natuurlijk niet. Voorkomen is beter dan genezen. Bereid je als ondernemer goed voor en laat je voorlichten door iemand die weet hoe hard ondernemers moeten knokken voor hun bestaansrecht. Vaar niet blind op de overheid. Ze roepen dan wel; "Wij doen iets aan veiligheid via deze campagne," maar wat doet de overheid nu daadwerkelijk voor jou als ondernemer? Ik als veiligheidsadviseur loop tegen zo veel regels aan in het bureaucratische apparaat, dat ik geremd wordt om het echt veiliger te maken.

Train je personeel

Als je daadwerkelijk overvallen wordt, is de impact groot. Een overval kan een bom leggen onder je gevoel van veiligheid en je gevoel van vertrouwen in mensen. Kortom, je kunt nog lang last hebben van de psychische gevolgen ervan. Personeel dat getraind is ter voorbereiding op een overval of andere calamiteit gaat veel beter om met de emotionele stress, zo blijkt uit onderzoek. Personeel dat zo'n training heeft gehad, zal na een overval minder verzuimen dan werknemers die dat niet hebben gehad. Bereid je als ondernemer daarom voor op wat er zóu kunnen gebeuren in het ergste geval en bedenk hoe je dat risico tot een minimum kunt beperken.

Tips

Heb je een zaak? Gebruik deze tips om de kans op een overval zo klein mogelijk te maken.

  • Controleer je zichtvelden. Als je niet vanuit je winkel direct de straat kan overzien, wordt de kans op overvallen alleen maar groter. De dader heeft dan namelijk meer kans om in de anonimiteit te blijven. Haal je hem uit die anonimiteit, dan duurt zijn uitvoeringshandeling te lang en haakt hij af.

  • Kijk eerst om je heen voordat je je zaak instapt. Zie je iets verdachts, wacht dan gewoon even of loop even bij je buur-ondernemer naar binnen en attendeer hem of haar op de situatie. Noteer het signalement, kenteken oid en indien je deze persoon en/of voertuig vaker ziet,  waarschuw je de Politie.

Auteur

Onno de Visser