Klanten willen online én fysieke winkel

Combineer online en offline ondernemen

21 januari 2016

Het hoogtepunt van puur online kopen is voorbij. Wil een klant iets kopen, dan combineert hij online winkelen met offline winkelen. Cross channel retail heeft de toekomst, voorspellen ABN AMRO en CBW Mitex.

De winkel van de toekomst

Dat blijkt uit het sectorrapport over retail, dat ABN AMRO en CBW Mitex samen opstelden. Consumenten zijn helemaal niet bezig met kanalen, zo schrijven de partners. Ze willen zelf bepalen wat ze waar, op welke manier en op welk moment willen kopen. Aangezien de consument degene is die de portemonnee trekt, is het zaak daar als ondernemer op in te springen.

Van offline en online winkelen naar kanaalloos winkelen

Puur online kopen heeft zijn beste tijd gehad. Klanten zijn in hun aankoopproces (van beslissen tot aanschaffen) niet volledig online te vinden. Cross channel (kanaalloos) winkelen, waarbij je online met offline winkelen combineert, heeft de toekomst. Klanten denken niet meer alleen in kanalen. Ze kopen wat ze nodig hebben, waar en wanneer ze dat uitkomt, onafhankelijk van tijd en plaats. Consumenten kopen bij 'een merk', in plaats bij via 'een kanaal'.

Op dit moment winkelt 54,5 procent fysiek, 10,4 procent doet dat volledig online. 35,2 procent combineert online met offline winkelen, een percentage dat de komende tijd nog zal toenemen tot 54,1 procent in 2015. Anders gezegd: waar nu het grootste deel van de consumenten volledig offline winkelt, zal in de toekomst de meerderheid cross channel winkelen. Het percentage offline shoppende consumenten zal dalen van 54,4 procent naar 37,2 procent, dat van online kopers van 10,4 procent naar 8,8 procent.

Wat moet jij doen?

Heb je op dit moment alleen een offline winkel? Concentreer je dan náást je fysieke winkel op een online onderneming. Maak een website, zet een webshop op en kijk hoe je social media in kunt zetten. Alleen een online zaak? Ga dan eens na of er mogelijkheden zijn om je spullen ook via fysieke verkooppunten aan de man te brengen.

Bron: Cross channel retail - de toekomst - 2015 van CBW Mitex