Tien tips van Arjen de Koning

Waar moet het om draaien in je bedrijf?

09 december 2012

In tien punten vat internetexpert en ondernemer Arjen de Koning samen waar het om moet draaien binnen je onderneming. Een tipje van de sluier? Je organisatie is zo goed als de mensen die voor je werken.

De klant is koning

De klant betaalt in principe je salaris. Stuur een klant niet door, maar draag hem over aan een andere collega/afdeling. Bel altijd terug, ook als je nog geen antwoord hebt. Kortom, behandel de klant net zoals jij als klant behandeld zou willen worden.

Houd je aan afspraken

Afspraken zijn heilig. Dat lijkt een dooddoener, maar het is een prachtige manier om je respect te tonen.

Luister goed

Alles begint met luisteren; oprecht, geïnteresseerd en betrokken luisteren. Ga zoveel mogelijk een dialoog aan, niet een discussie. Beter een keer te vaak geluisterd/verteld, dan een keer te weinig.

Denk in oplossingen

En niet in problemen. Werk constant aan vergroting van je (vak)kennis. Een wijs man is niet diegene die veel weet, maar diegene die beseft dat hij nog veel moet leren.

Leer van elkaar

We zijn allemaal afhankelijk van elkaar. We werken allemaal aan hetzelfde doel, met zoveel mogelijk arbeidsplezier de continuïteit van de organisatie te waarborgen. Organiseer, orden en plan je werk zodanig dat niet alleen jij, maar ook de klanten en je collega’s er optimaal plezier van hebben.

Er is maar een ding zeker en dat is dat de hele wereld constant wijzigt. Dus ook op je werk (zowel m.b.t. je klanten als je collega’s) gebeuren er constant onverwachte dingen. Zoek het evenwicht tussen privé-tijd, werktijd en overwerk.

Denk en doe respectvol

Iedereen verdient respect. Jij, maar ook een ander. Altijd, in alle omstandigheden. Je zou zelf niet anders willen.

Werk constant aan kwaliteit

Neem nooit genoegen met ‘het gaat wel’ of ‘goed genoeg’. Doe het beste, wat je ook doet. Kwaliteit wint altijd.

Neem verantwoordelijkheid voor je acties

Je schuldig voelen of je verantwoordelijkheid nemen, zijn niet hetzelfde. Het eerste is een negatieve en nutteloze emotie, het laatste een manier om tot een oplossing en verbetering van jezelf te komen.

De kracht van een team

Eén en één is drie, tien en tien is dertig. Wat een hecht team voor elkaar krijgt, lukt een individu zelden. Bouwen aan een team is welbestede energie. Dit geldt niet alleen voor je eigen afdeling, maar voor heel het bedrijf.

Bron: Het Ondernemerscongres