Hoe onderneem je vanuit China?

Jeroen Hoogeveen heeft een handelsbedrijf in Shanghai

15 augustus 2013

China, een van de grootste economieën ter wereld. Je zou dáár toch een onderneming hebben. Jeroen Hoogeveen waagde drie jaar geleden de sprong en weet nu als geen ander wat je kunt verwachten. Jeroen: "Het goede van China? Álles is hier mogelijk."

Whitepaper Ondernemen in Turkije

Whitepaper 'ondernemen in China'

Wie? Jeroen Hoogeveen

Wat? Orange Technology Group

Sinds? 2009

Soort bedrijf?Een bv

Hoeveel werknemers? Werkt alleen met freelancers

Eerste bijbaan? Van vakkenvullen bij de Albert Heijn tot hamburgers bakken bij Six Flags

Belangrijkste tip? Maak altijd kwaliteitsafspraken. Chinezen zeggen overal 'ja' op. Krab jezelf achter de oren als je een korting van 20 procent voor elkaar krijgt. Kortingen gaan geregeld ten koste van de kwaliteit.

Je komt net van de universiteit en de wereld ligt voor je open. Het zinnetje "China is booming" uit het nieuws blijft maar door je hoofd echoën. Waarom zou je niet gewoon gáán? Zo dacht Jeroen Hoogeveen (27) er tenminste over. Drie jaar geleden pakte hij zijn koffers en vertrok naar Shanghai, klaar voor een groot ondernemersavontuur.

Booming business

"De beginfase was moeilijk," blikt hij terug. "Maar nu ik bijna drie jaar in Shanghai ben, gaat het heel goed. Ik groei snel, heb acht grote klanten die ook steeds grotere partijen producten bij me bestellen." Zijn rooskleurige beeld over de booming business in China blijkt te kloppen. "De markt groeit hier met 8 procent. Heb je een goed idee, dan heb je binnen een mum van tijd een succesvolle onderneming."

Led-verlichting, stekkerdozen en regenjassen

Jeroen heeft een handelsbedrijf in led-verlichting. Hij koopt allerlei soorten verlichting in China in voor speciaalzaken in Europa. Zijn klanten zijn zakelijke afnemers. Buiten die inkoop, voert de ondernemer kwaliteitscontroles uit voor ondernemers die een product laten maken in China. "Dat gaat van stekkerdozen tot regenjassen of tenten. Een ondernemer uit Nederland heeft een geschikte fabriek in China gevonden voor de productie van zijn ontwerp. De Chinese fabriek zet het in elkaar en vervolgens inspecteer ik hoe het eindproduct eruit ziet." Dat is niet altijd even best, blijkt uit de verhalen van Jeroen. "Tijdens de controle van een partij regenjassen vond ik losse naden en inktvlekken. Wat bleek? De fabriek had de productie weer uitbesteed aan een ánder goedkoop fabriekje, ergens in de bergen van China. Konden zij weer winst maken. En denk maar niet dat Chinezen vervolgens nog letten op de kwaliteit, ze sturen een slecht product zonder schaamte op, denken: dat kan wel. Als handelsagent wijs ik hen op de ondermaatse kwaliteit en zeg ik dat het over moet. Doe ik dat niet, dan staat een ondernemer daar in Nederland, met een container - betaald en wel - vol regenjassen van slechte kwaliteit."

Chinese manier van zakendoen

De Chinese manier van handelen is anders, beaamt Jeroen. "Maar tegelijkertijd vind ik dat in boeken over ondernemen in China altijd ontzettend overdreven wordt. Ja, je moet respectvol met je klanten omgaan en goede afspraken maken, maar dat geldt toch ook in Nederland?" Wat de ondernemer vooral opvalt aan de Chinese manier van zakendoen, is de krenterigheid. "Alles wat je niet bespreekt, lossen Chinezen op de goedkoopste manier op. Heb je het verpakkingsmateriaal niet besproken? Hoe mooi en duur je product ook is, dan komt het gerust in een doos die van ellende uit elkaar valt." Iets anders waar je volgens de ondernemer op voorbereid moet zijn, is dat in China zakelijk en privé door elkaar loopt. "Je luncht samen met je klant, dineert samen en drinkt samen biertjes. Dat hoort erbij."

Online in China

Waar de ondernemer nog moeite mee heeft, is zijn weg vinden op internet. "Ik ben 27, dé leeftijd om het belang te zien van internet. Zou je zeggen. Maar online is mijn grote hiaat. Ik ben van plan iemand fulltime aan te nemen om mijn website te verbeteren." Lachend: "De grote to-do voor 2012." Tot het moment dat de klanten via het web binnenstromen, zoekt Jeroen zijn afnemers nog op de old fashion-manier: Klanten bezoeken, bellen en hopen op goede mond-tot-mond-reclame.

En nu?

Al met al is de ondernemer blij dat hij de sprong heeft gewaagd. "China is een geweldig land om in te leven. Een onderneming opstarten was een grote uitdaging. In het begin had ik tijd nodig om te begrijpen hoe het hier gaat, maar nu gaat het geweldig. Mijn Chinees begint steeds beter te worden, al doe ik de echte zaken in het Engels. Voorlopig zit ik hier nog helemaal goed."

Auteur

Lenneke Arts