De Nederlandse industrie maakt te weinig gebruik van het snelle medium internet. Dat is de boodschap van ondernemer Herman Hoefnagel, de man achter handelsbureau Hoefnagel Special Alloys & Services.
Naam: Herman Hoefnagel
Bedrijfsnaam: Hoefnagel Special Alloys & Services
Bedrijfsvorm: VOF
Opgericht: 2002
Werkt: samen met zijn vrouw
Hoe het begon
Tien jaar geleden begon ondernemer Herman Hoefnagel samen met zijn vrouw zijn handelsbureau in de puurste zin van het woord. Het idee hiervoor ontstond uit frustratie, zoals vaker te zien is bij ondernemers die in loondienst hebben gewerkt. Hoefnagel: “Ik werkte al dertig jaar voor een werkgever, waarvoor ik moest handelen binnen een bepaald stramien. Viel iets daarbuiten, ook al was er goud geld mee te verdienen, dan ging het feest niet door. Dat vond ik een gemis. Ik wilde een brede handelsfunctie vervullen waarin alles mogelijk was.” Die gedachte vormde de basis voor Hoefnagel Special Alloys & Services.
Boeing en Audi als klant
Met klanten zoals Boeing, Audi en Shell doet de ondernemer zaken met grote namen die wereldwijd opereren. Toch is de ondernemer zelden in het buitenland, alleen tijdens vakanties. Zijn geheim: internet, heel veel internet. “Het contact met mijn klanten, leveranciers en zakenpartners loopt volledig online: via chat, Skype, LinkedIn en e-mail, met als gevolg dat ik 95 procent van mijn klanten nog nooit heb gezien en 99 procent van mijn leveranciers niet.”
Snel internet
Van levensbelang hiervoor is volgens Hoefnagel een internetverbinding. Die aanschaf raadt hij ook andere ondernemers aan: “De Nederlandse industrie maakt te weinig gebruik van het snelle medium internet. Het biedt zoveel mogelijkheden! Het is toegankelijk, onafhankelijk van tijdsverschil en is overal beschikbaar. Je kunt er hartstikke veel mee! Ik zorg bijvoorbeeld dat bijna al mijn bedrijfsprocessen via de cloud verlopen: het opstellen en versturen van offertes, orderverwerking, track & trace en facturering. Dat werkt snel, is beter voor het milieu en goedkoper dan alles per post doen. Doe je veel via internet, dan kun je sneller en beter ondernemen.”