'Prettig om zakelijke informatie visueel te krijgen'

Interview met Robert van Sligter, directeur van GO Markets

13 februari 2013

Vorig jaar betrok GO Markets een nieuw kantoor in Den Bosch en sindsdien hangt hij daar, midden op de werkvloer een tv die van acht uur 's ochtends tot negen uur 's avonds aan staat op nieuwszenders als CNN, CNBC of RTLZ.

GO Markets is een online handelsplatform voor particulieren, die willen beleggen in vreemde valuta. Deze tak van sport wordt de Forex-handel genoemd. Het is een volcontinu-bedrijf. Er wordt 24 uur per dag en 365 dagen per jaar gehandeld. Over de hele wereld. GO Markets heeft dan ook klanten in meer dan 120 landen. Daarmee wordt intensief contact onderhouden. De helpdesk van de onderneming is het klokje rond actief.

Actualiteit

Het hoofdkantoor van GO Markets bevindt zich in de Australische stad Melbourne. De Europese vestiging van de onderneming is gevestigd in Den Bosch. "We hebben heel veel klantcontact", vertelt Robert van Sligter, directeur van GO Markets Europe. "We werken daarbij veel met live chats. Klanten zitten bovenop de ontwikkelingen. De actualiteit is ongelofelijk belangrijk in de Forex-handel. Er zijn voortdurend ontwikkelingen, zoals koersfluctuaties of politieke gebeurtenissen. Die hebben allemaal hun effect op de valutamarkten. En als er iets gebeurt, komen onze klanten vaak met vragen over de posities die ze hebben ingenomen."

Informatiediensten

Goed geïnformeerd zijn is voor de elf medewerkers van het kantoor in Den Bosch een eerste vereiste. Vooral het economische nieuws wordt hier op de voet gevolgd. "We zijn aangesloten bij informatiediensten als Reuters en Bloomberg. Maar we gebruiken ook allerlei andere bronnen. Daardoor zijn we heel goed op de hoogte. Vaak zie je een nieuwsitem op de tv langskomen en dan weet je dat al veel eerder uit andere bronnen. We informeren onze klanten daar constant over. Vooral via social media als Twitter en Facebook."

Tv als bron

De tv is voor GO Markets een belangrijke, aanvullende bron van informatie. "Bij de meeste financiële instellingen zie je tv's op de werkvloer. Bij banken, bij vermogensbeheerders en pensioenfondsen. Ik ken weinig instellingen in de financiële wereld die dit niet hebben. Wat precies het rendement ervan is valt moeilijk in te schatten. Dat kun je eigenlijk niet meten. Maar het is prettig als je zakelijke informatie in een visuele vorm gepresenteerd krijgt. Soms geeft een interview met een industrieel of een politicus net wat meer achtergrond en diepgang. Dat kan enorm belangrijk zijn. Tv is een van de vele informatiebronnen die we benutten."

Achtergrondmuziek

Van Sligter stoort zich geen moment aan de tv “Nee hoor. Het is een soort achtergrondmuziek. Als er items zijn die je interesseren, dan kijk je even. En soms, bij belangrijke items, kijken we met z'n allen."Geen sport of andere entertainment. Robert van Sligter moet daar niets van hebben. "Houd het vooral zakelijk, zou ik zeggen. Geen familiezenders en zo. Dat is niet erg bevorderlijk voor het bereiken van je doelen. Zakelijk nieuws dat gerelateerd is aan je branche is dat wel. Dat is zinvol."