Hoe maak je een marketingplan?

In zeven stappen naar een sterk plan

11 juni 2015

Het hoort bij een eigen bedrijf: marketing. Op één of andere manier moet je je product of dienst in de schijnwerpers zetten. Maar waar begin je? Volg deze zeven stappen en je hebt een marketingplan dat staat als een huis.

1. Verzamel informatie over klant en concurrent

Goede marketing begint met informatie over je doelgroep, de markt, concurrenten en uiteraard je product of dienst. Pak dit grondig aan; het is geen hogere wiskunde. Met een simpele enquête onder je bestaande en/of potentiële klanten kom je al een eind. Haal ze zo nodig over mee te werken met een kadootje of kortingsactie. Het verdient zich terug. Wat vindt je doelgroep van je product? Als ze het niet kopen, waarom niet? Speur gespecialiseerde sites en vakbladen af op marktinformatie.   

2. Bepaal welke markt je wilt bedienen

Het afbakenen van je markt is van groot belang om je marketingbudget efficiënt in te zetten. Een maker van kleine sportauto’s hoeft het niet op te nemen tegen VW of Renault, maar zal zijn marketing moeten richten op een klein segment van liefhebbers. Zijn marketingplan zal zich sterk moeten richten op de behoeften van die doelgroep. Verkoop- en communicatiekanalen moeten daarop aansluiten.    

3. Focus op jouw product

Positionering is de ruggengraat van je marketingplan. Welke plek neemt je product in de markt in? Heeft het een bijzondere eigenschap zoals: innovatief, handig, alleen voor vrouwen, origineel Amersfoorts? Het gaat over de kernboodschap die je wilt overbrengen in je uitingen. Het bepaalt voor een groot deel hoe je praat over je product. Over verf heb je heel andere uitingen dan over ijsjes.    

4. Houd rekening met de levensfase van je product

De levensfase van je product bepaalt voor een groot deel hoe je marketing er uit ziet. Een nieuw product breng je anders aan de man (‘nieuw!’) dan een product dat al langer bestaat (‘bewezen formule’). Je gebruikt andere verkoopkanalen en een andere prijsstelling.    

5. Bepaal je doelgroep preciezer

Mannen of vrouwen? Ouderen of jongeren? Hippe vogels of voorzichtige middenklassers? Inwoners van Groningen of de hele wereld? Segmenteren naar doelgroep is een belangrijk deel van je marketingplan. Je kunt daarbij denken aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond. Welke benadering past er bij? Weet je bovendien waar je doelgroep zich bevindt?    

6. Onderzoek het koopgedrag van je klanten

Voor een lekker brood rijden mensen om. Dropjes kopen ze echter in een opwelling als ze bij de kassa staan. Door te weten waar en wanneer ze een koopbeslissing maken, kun je je verkoopinspanningen heel specifiek op je doelgroep toespitsen. De bakker met het lekkere brood heeft veel meer aan mond tot mond reclame in de buurt dan de maker van dropjes.    

7. Stel je marketingbudget vast   Geld dat je besteedt aan marketing moet je later weer terugverdienen. Het heeft geen zin om meer uit te geven dan je aan winst opstrijkt. Je verdient echter geen geld als je niets uitgeeft aan marketing. Ga met een groot vel papier zitten en ga rekenen: hoe wegen jouw uitgaven op tegen de mogelijke extra inkomsten? Hoe zet je jouw marketingeuro het meest efficiënt in?