Social media: grijp je kansen

Direct en goedkoop toegang tot je klanten

21 september 2012

Geen ondernemer kan meer zonder social media, lijkt wel. Je hebt direct en goedkoop toegang tot je klanten. Maar zij ook. Eén misser en je staat te kijk.

Social media lijken gemaakt voor ondernemers. Een huisschilder kan in een video op YouTube tonen hoe goed hij wel niet in zijn vak is. Een makelaar twittert er op los over de huizen in de aanbieding. Alleen maar positief nieuws dus? Nou, dat ook weer niet. Juist vanwege de lage drempel van internet wordt het steeds moeilijker om op te vallen. Je bent niet de enige huisschilder die wil aantonen dat hij goed is met een kwast. En je collega-makelaars twitteren waarschijnlijk ook. Deze gouden regels helpen je wel te onderscheiden.

Wees geen zender

Stuur alleen berichten de wereld in als je echt iets hebt te melden. Te veel berichten gaan over onzin die niemand iets interesseert. Zorg voor interessante content. Geef bijvoorbeeld praktische tips via Twitter. Zet een filmpje over je productieproces op Facebook. Luister heel goed naar je volgers, wat willen zij van je weten? Te veel ondernemers doen aan eenrichtingsverkeer, ze denken alleen aan wat ze te vertellen hebben, niet wat mensen willen horen. Wat zou jij willen lezen van iemand met wie je zaken doet? Leg de lat hoog, je verveelt je publiek al snel.

Geef informatie, geen verkooppraatje

Gebruik social media niet als verkoopkanaal. Mensen gaan voor hun lol naar Twitter en Facebook, niet om snoeihard een nieuwe auto aangesmeerd te krijgen. Doe je daar aan hard selling, dan lopen je volgers en vrienden net zo makkelijk weer weg. Doe aan klantenbinding, niet aan verkoop.

Vorm een gemeenschap

Bindt mensen die vinden dat je goed werk levert. Beloon de mensen die jou bijvoorbeeld via Twitter volgen door ze als eerste nieuwtjes te vertellen. Verloot zo nu en dan een cadeautje onder je volgers. Hoeft niet duur te zijn, een aardigheidje waarderen mensen al enorm. Zij worden je beste ‘verkopers’.

Wie je volgt, ben je

Volg zelf interessante mensen en organisaties. Het zegt iets over jou wie jij volgt. En je hoort / leest nog eens iets nieuws.

Houd het menselijk

Social media zijn plekken waar mensen elkaar tegenkomen, niet organisaties. Spreek dus als mens tot mens, niet als bedrijf tegen klanten. Hou de sfeer ontspannen, maar houd in je achterhoofd wat je wilt bereiken. Je bent er om zakelijk indruk te maken.

Meet de resultaten

Je bent niet met Facebook bezig omdat je het zo leuk vindt, het moet wel iets opleveren. Meer naamsbekendheid bijvoorbeeld; of een beter imago. Zorg dat je weet of je wordt gelezen. Hebben je acties zin? Wie klikt er op je boodschappen? Waarom volgen mensen jou? Het zijn vragen die je beter in staat stellen om je social media-contacten beter te bedienen.

Be good and tell about it

Het lijkt een open deur; maar vergeet niet te vertellen dat je actief bent op social media. Zet het op je website, zorg voor een Twitter-feed of een Facebook app op je homepage. Vermeld je online aanwezigheid op visitekaartjes en andere uitingen. Blijf actueel.