Hoe herken ik stress bij personeel?

En hoe voorkom ik dat mijn werknemers overspannen raken?

03 augustus 2012

Stress is minder onschuldig dan je denkt. Het kan lichamelijk klachten als RSI veroorzaken en uitmonden in een burn-out. Eén: vervelend voor je werknemer en twee: een grote (verzuim)kostenpost.

Aanleiding stress

De aanleiding van stress kan in de privésfeer liggen, maar vaker is het de werksfeer die de grote boosdoener is. Daarbij kan het gaan om:

  • te grote intensiteit van het werk

  • gebrek aan ondersteuning (van collega’s of leidinggevenden)

  • te grote tijdsdruk

  • te grote hoeveelheid werk

Stress herkennen

Stress kun je op verschillende manieren herkennen. De werkprestaties van je werknemer verminderen, je medewerker is minder gemotiveerd en komt vaker dan normaal in conflictsituaties door opgekropte irritaties. Een aantal andere symptomen die kunnen wijzen op stress, vind je hieronder. Je werknemer...

… aarzelt langer bij het nemen van beslissingen;

… lijkt zich af te zonderen van de groep;

… klaagt vaker over hoofdpijn of maagpijn;

… kan minder goed met kritiek omgaan;

… lijkt vergeetachtiger;

… lijkt lusteloos;

… is wat somber of angstig;

… vindt het moeilijk(er) om nee te zeggen.

Overspanning voorkomen

Om overspannenheid bij je werknemers te voorkomen is het zaak in de gaten te houden dat de hoeveelheid werk voor je werknemers behapbaar is. Je werknemers zijn mensen, geen robots. En zorg dat je werknemers na een periode van drukte, even wat rustiger aan kunnen doen: stuur ze een keer een uurtje eerder naar huis of laat ze extra lang pauze nemen.  

En het lijkt misschien een open deur, maar neem signalen serieus. Dus zegt iemand dat hij gestrest is of merk je het (door bovenstaande signalen) aan diegene, ontlast hem dan. Haal tijdelijk wat taken bij hem weg of geef hem een dag vrij. Doe je dat niet, krijgt je werknemer misschien een burn-out en ben je veel verder van huis.

Bron: 365