"Vergeet offline niet"

Column | Ment Kuiper

22 augustus 2012

Elke ondernemer wil zijn eigen onderneming succesvol in de markt zetten. Dat vraagt nogal wat, zeker met de huidige ontwikkelingen op het gebied van online.

Clicks en bricks

Nog steeds neemt de online aanwezigheid toe: Consumenten doen meer online aankopen en mensen die werken voor bedrijven doen veel online research. Dat maakt dat er voor iedere ondernemer online iets te verdienen valt. Logisch dat je een deel van je marketing online voert. Echter, als Next Entrepeneur moet je de offline wereld niet vergeten. De zogenaamde relatie tussen clicks en bricks (online en offline) maken soms het succes voor een ondernemer.

Customer Journey

Bedenk wat de customer journey van jouw klant is. Deze reis die je klant maakt in zijn proces naar de aankoop van een product of dienst bepaalt de wijze waarop jij moet communiceren en verkopen. Een heel groot deel van de klanten vindt het nog steeds leuk om in winkels rond te lopen, bedrijven te bezoeken en contact te hebben met echte mensen. Natuurlijk zijn er ook mensen die alles online uitzoeken, vergelijken en kopen. Het kan zeker zo zijn dat deze groep de komende periode groeit. Maar staar je niet dood op de tweede groep, focus op online én offline!

Next Entrepreneur Cycle

En dat levert een Next Entrepeneur op. De ondernemer anno nu richt zich op de huidige klant en kijkt tegelijkertijd vooruit naar de customer journey van de komende klant. Hij is zo ondernemend dat hij zijn marketingstrategie aanpast aan veranderende omstandigheden. Heel slim, want de veranderingen volgen elkaar tegenwoordig sneller op dan vaak omschreven wordt in diverse theorieboeken.

Mijn boodschap: Observeer, analyseer, concludeer, maak keuzes, ga over tot actie en evalueer. Deze korte samenvatting van de Next Entrepeneur Cycle is een must voor elke succesvolle ondernemer van nu.

Ment Kuiper

Expert Online marketing

Auteur

Ment Kuiper