'Bedrijven zijn dolenthousiast over Slim Lease Budget'

Interview met Paul Veelenturf van Maastricht-Bereikbaar

30 december 2013

Nederland timmert hard aan de weg op het gebied van bewuster reizen. In het Zuiden des lands lopen ze in een aantal aspecten ver voor. Het ambitieuze Maastricht-Bereikbaar is daar een mooi voorbeeld van.

Een interview met mobiliteitsmanager van het project, Paul Veelenturf.

Wat is het doel van Maastricht-Bereikbaar?

Veelenturf: “We zijn een zesjarig programma gestart in 2010 omdat de infrastructuur rond Maastricht de komende jaren een grote verandering ondergaat. We willen verkeershinder zoveel mogelijk voorkomen. Ons doel is het verkeer terug te dringen met tien procent. Dat betekent 3000 minder motorvoertuigen op de weg rond Maastricht.”

En het milieu?

“Het milieuaspect is mooi meegenomen, maar voor ons van secundair belang. Voor bedrijven waar we mee samenwerken gaat het wel voornamelijk om het milieubewuster reizen. Zij willen bijvoorbeeld roetmeters in leaseauto’s hebben en daar dragen we dan natuurlijk ook graag in bij.”

Hoe vecht Maastricht-Bereikbaar tegen het verkeer?

“We hebben maatregelen genomen om forenzen, zakelijk verkeer en bezoekers van de stad zoveel mogelijk te stimuleren minder en op andere manieren te reizen. We zijn in september 2010 direct gestart met een aantal pilots om te kijken wat het beste werkt. We zitten nu in de tweede fase, de uitvoering. De randvoorwaarden zijn ingevuld. De 19 grootste werkgevers van Maastricht – de bedrijven met meer dan 100 werknemers - doen allemaal mee. We hebben eerst de bedrijven doorgelicht om te kijken op welke manieren we het Slimmer Reizen binnen de verschillende organisaties effectief kunnen invullen. Daarover zijn al veel afspraken gemaakt. Op personeelsniveau zijn we er al uit. We gaan nu kijken hoe het bevalt in de praktijk."

Een van de middelen die jullie inzetten is het Slim Leasen Budget. Hoe werkt dat precies?

“Zes bedrijven doen hieraan mee. We zijn in eerste instantie gestart met 50 medewerkers, binnenkort breiden we uit naar 100 en later wordt het aantal 200. De medewerkers van de deelnemende bedrijven krijgen een eigen mobiliteitskaart met een vast budget per maand. Als ze minder of duurzamer reizen, houden ze geld over. Zo worden ze meer gestimuleerd ook andere vervoermiddelen te gebruiken. Via het ingebouwde registratiesysteem in hun auto kunnen ze hun eigen reisgedrag, budget en CO2-uitstsoot in de gaten houden. Ook werkgevers krijgen hierdoor meer inzicht in het reisgedrag van hun werknemers.”

Hoe loopt de pilot?

“Er is vanuit de bedrijven veel belangstelling voor. Ze zijn dolenthousiast en willen het graag implementeren. Als de fiscale hobbels weg zijn, waar het platform Slim Werken Slim Reizen druk mee bezig is, dan wordt het ongetwijfeld landelijk een groot succes. Wij zijn nu vooral praktijkmunitie aan het verzamelen en dat loopt goed. Er is veel belangstelling voor meerdere projecten. We kunnen heel goed het reisgedrag van mensen testen, krijgen veel nuttige informatie binnen en daar passen we onze producten verder op aan.”

Daarnaast hebben jullie nog meer projecten lopen. Welke werkt het best?

“Welke aanpak het beste werkt, is moeilijk te zeggen. De omstandigheden verschillen per deelnemer. Het ligt aan de persoon wat de mogelijkheden zijn op het gebied van reizen. E-werken, flexwerken en spitsmijden werken in ieder geval heel goed. Dat is tegenwoordig heel erg in. Dat bevorderen we ook via onze website en in onze gesprekken met bedrijven. Ook de regelingen rond het Openbaar Vervoer lopen uitstekend.”

(Foto: Hans van Eijden, Maastricht aktueel)

Auteur

Raphael Klees