Dierenziekenhuis strijdt mee in TNE verkiezing

23 augustus 2012

Wie wordt The Next Entrepreneur 2012? Misschien gaat die titel wel naar Stijn Peters en Bernard Valkenburg van Dierenziekenhuis Eindhoven. In april 2012 startte deze verkiezing waaraan zij besloten mee te doen.

In de verkiezing zoeken MKB-Nederland en de Rabobank naar de meest vernieuwende jonge ondernemer van 2012. 

Drijfveer

In juli is het een jaar geleden dat Stijn Peters en Bernard Valkenburg de deuren van hun dierenziekenhuis in Eindhoven openden. Inmiddels staan tweeduizend patiënten ingeschreven, dieren van verschillende soorten en maten. Wat is de grootste drijfveer voor ze om mee te doen? “Voornamelijk de eer”, vertelt Stijn. “Als we winnen, dan zien we dat als een beloning. We weten dat we goed bezig zijn met ons bedrijf, maar het kan geen kwaad om door professionals beoordeeld te worden. Het geld is een leuke bijkomstigheid en als we winnen, steken we dat uiteraard in ons bedrijf.”

Reptielen

Het beroep dierenarts is vrij traditioneel. In de verkiezing wordt juist gezocht naar de meest vernieuwende ondernemer. Past vernieuwing wel in deze traditionele beroepsgroep? “ Wij zijn juist vernieuwend doordat we transparantie en openheid bieden in ons dierenziekenhuis en dat in de meest letterlijke vorm. We laten mensen rustig meekijken bij een operatie. Zo krijgen ze meer feeling met ons bedrijf omdat ze zelf zien wat er gebeurd.” Een ander puntje van vernieuwing; het soort patiënten dat binnenkomt. Stijn: “Naast honden en katten behandelen we reptielen en andere bijzondere dieren. Dat zie je niet snel bij een dierenartspraktijk in de buurt. We krijgen zelfs stinkdieren en wallaby’s op de behandeltafel.”

Bekendheid verwerven

Als startende ondernemer, moet je zelf actie nemen om bekendheid te verwerven. Stijn en Bernard bezochten onder andere dierenspeciaalzaken in de buurt. “Een maand voor de opening zijn we bij alle dierenspeciaalzaken langs geweest om een praatje te maken. De meesten hadden nog nooit een dierenarts in hun zaak gehad. We maken nu informatiefolders die we bij hen neerleggen en die zij ook kunnen gebruiken voor het aanprijzen van hun eigen producten. Uiteraard met ons logo erop. We zoeken steeds naar manieren om elkaars positie te versterken. Wij organiseren bijscholingen voor de winkeliers, zij vertellen klanten vervolgens over ons.” 

Social sharing

Een onderdeel in de verkiezing, is het verzamelen van stemmen via social media. Deelnemers doen dit door hun profiel te delen met hun netwerk. De teller staat bij de heren ‘as we speak’ op 234. Op de site van Dierenziekenhuis Eindhoven bestaat de mogelijkheid voor bezoekers om te stemmen. Wat doen ze nog meer? “Op elke factuur hebben we inmiddels een advertentie van de verkiezing staan en we vragen al onze klanten op ons te stemmen. Volgende week zijn we aanwezig op een speciale hondendag. Een uitgelezen kans om nog meer stemmen te verzamelen.” 

Twitteren

Is social media sowieso een tool dat de dierenartsen inzetten? “Zeker weten, toen we een sterilisatie op een Baardagame* uitvoerden, hebben we dit uiteraard even de wereld in getwitterd en een foto op Facebook gezet." 

Ga ook naar de Facebookpagina van The Next Entrepreneur.

* Hagedissoort

Auteur

Astrid van der Ziel