Ga aan de slag met marketing

Blijf up-to-date met vijf vuistregels

24 januari 2013

Laten we niet geheimzinnig doen over marketing. Als ondernemer moet je er gewoon mee aan de slag om succesvol te zijn. Kwestie van gezond verstand, en ogen en oren open houden.

Marketinggoeroes mogen wel roepen dat het gedaan is met marketing oude stijl. Dat er een nieuw soort marketing nodig is voor ondernemers om hun waren en diensten aan de man en vrouw te brengen. Maar dit klopt slechts ten dele. De verschijningsvorm en technieken veranderen constant, maar niet de achterliggende principes van marketing. Met deze vijf vuistregels ben je altijd up-to-date.

Luister en kijk naar je klant

Klantenkennis begint met observeren en contact maken. Of je dat nu met papieren enquêtes doet (of deed), gesprekken of nu steeds vaker via social media. Het komt op hetzelfde neem; zorg dat je je klant en zijn of haar aankoopgedrag kent. Wat zijn hun behoeften, ergernissen en interesses? Lees ook:

Hoe bereik mijn doelgroep?

Hoe doe ik marktonderzoek?

Hoe word ik waardevol voor mijn klanten?

Bied toegevoegde waarde

Een mooi product of uitstekende dienstverlening is voorwaarde voor succesvol ondernemen. Dat wil je natuurlijk aan de hele wereld laten weten. Maar is het genoeg? Er zijn immers zoveel goede leveranciers en dienstverleners op de markt. Klanten vinden dat ook de normaalste zaak van de wereld. Is er iets extra’s wat je kunt doen? Valt jouw zaak te koppelen aan een positieve maatschappelijke zaak, zoals bijvoorbeeld Dove heeft gedaan door zich op gewoon geproportioneerde vrouwen te richten en het zelfbeeld van meisjes? Anno 2012 heet dit content marketing: het creëren en verspreiden van informatie die je doelgroep interessant, leerzaam en onderhoudend vindt en wil delen met anderen. Lees hier meer over in het artikel Content is King.

Ontdek de kracht van free publicity

Wie in de media als expert wordt geïnterviewd over zijn product of vak, krijgt gratis reclame. Ga maar eens landelijk adverteren… Hoe word je erkend en gezien als expert door de media? Door bijvoorbeeld je kennis te delen op een inhoudelijke blog (geen reclamepraatjes!). Wordt een conferentie op jouw vakgebied georganiseerd? Meld je als spreker. Publiceert een vakblad over jouw expertise? Bied aan om een stuk te schrijven. Zo onthouden mensen jou en je boodschap. Kom zelf met opmerkelijk nieuws of een nieuwe visie. Lees meer in het artikel Hoe klein nieuws toch groot kan zijn.

Werk samen

Een bedrijf is geen eiland. Ook al ben je als ondernemer gewend veel zelf te doen en bekruipt je wel eens het gevoel dat je ‘ook alles zelf moet bedenken’; trek bewust de wereld in. Of beter: betrek de buitenwereld bij je onderneming. Vraag om hulp, je zult zien hoe graag mensen bereid zijn om hun kennis en inzichten te delen. Is dat ook marketing? Ja, door anderen te betrekken, creëer je betrokkenheid en worden nieuwe plannen direct getest of ze zullen aanslaan. Klanten zijn soms je beste en loyaalste adviseurs. Lees maar eens Hoe behoud ik mijn klanten.

Innoveer

De markt is altijd in beweging, dus als ondernemer moet je ook in beweging blijven. Er is niets mis met een one-hit-wonder, maar je wilt de levensduur van je onderneming toch zo lang mogelijk houden, niet waar? Dat betekent dat je inspeelt op nieuwe ontwikkelingen in jouw markt en inspringt op nieuwe behoeften van je (potentiële) klanten. Bekijk je producten en/of dienstverlening kritisch. Hoe zou je ze verder kunnen verbeteren, nieuwe edities kunnen uitbrengen of zelf spin-offs kunnen creeëren. Met iets nieuws genereer je nu eenmaal makkelijker aandacht. Lees daarom ook...

Hoe kom ik aan nieuwe klanten?

Wil je innoveren? Ga samenwerken!

Tip van Floris Venneman, oprichter van Venterprise en expert in business development en online strategie “Blijf niet als een konijn in de koplampen staren, maar kom in beweging als er iets in je markt verandert. Wat betekent het voor jouw zaak? Hoe veranderen klanten hun zoek- en koopgedrag?”