Ouderwetse waarden en wijsheden maken het verschil

Column | Arko van Brakel

10 september 2012

We leven in een tijd waarin verbindingen makkelijker zijn dan ooit tevoren. Via online en social media zijn we ‘connected’ met mensen die we in ons leven leerden kennen. Van oud-klasgenoten tot klanten en ex-vriendinnen.

Met onze mobieltjes zijn we overal en altijd bereikbaar, foto’s van alle mogelijke gebeurtenissen sturen we in een ‘split-second’ de hele wereld over en de oude vertrouwde televisie wordt steeds meer vervangen door internet-schermen die ons letterlijk verbinden met alle mogelijke content uit de hele wereld. En al die innovaties leveren ons vooral kansen. Maar opvallend genoeg blijken juist nú ouderwetse, klassieke waardes het verschil te maken. Juist eeuwenoude menselijke waarden en wijsheden zorgen ervoor dat we die nieuwe trends succesvol naar onszelf, ons leven, werk, business kunnen vertalen.

Innovaties

Een van de grootste risico’s die in de communicatie maatschappij op de loer liggen, is dat we door de communicatie-overload uit het oog dreigen te verliezen wat echt belangrijk is. Ik zie het vaak bij marketeers, die van nature altijd maximaal informatie opslurpen om ‘bij te blijven’. Doordat iedere dag nieuwe innovaties, technologieën en mogelijkheden langs komen, lopen ze het risico om eigen innovaties zoals de nieuwe website, een nieuw product of dienst steeds uit te stellen. Dit omdat ze iedere dag het gevoel krijgen dat het nóg beter kan, dat het nog niet af is. Wie zich voortdurend laat afleiden door de impulsen uit de rest van de wereld, krijgt zijn eigen plannen nooit uitgevoerd.

Tijd en energie

Een ander voorbeeld is de manier waarop we met sociale media omgaan. Facebook en Twitter kunnen ongelooflijk veel opleveren: nieuwe inspiratie en contacten, waardevolle feedback, noem maar op. Maar social media kunnen ook heel veel tijd en energie kosten als we er niet goed mee omgaan.

Hoe moet het dan wel? Het verschil tussen succesvol en niet succesvol zijn, zit hem in drie basis-aspecten, die op het eerste gezicht niets met online media te maken hebben:

1. Houd je droomdoel voor ogen

Zorg dat je een duidelijk, lange termijn droomdoel hebt. Met andere woorden: weet wie je wilt zijn en waar je bedrijf moet staan over vijf of tien jaar. Maak vervolgens een plan om dat daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Je zult ontdekken dat heel veel van de informatie-overload die op ons af komt niet meer relevant is als je het kunt spiegelen aan jouw eigen droomdoel, waardoor je veel concreter gebruik gaat maken van al die informatie. En mooier nog: je gaat heel anders kijken naar alle mensen in jouw netwerk als je ze kunt spiegelen aan jouw eigen droomdoel. Je weet plots veel beter wie er wel en wie er niet relevant zijn voor jou. Maar het allerbelangrijkste is misschien wel dat je door het formuleren van een droomdoel jezelf steeds beter leert kennen, wie je wilt zijn en daardoor beter snapt wie en wat je allemaal nodig hebt om een  nog betere versie van jezelf te kunnen worden.

2. Vertrouw mensen om je heen

De meest succesvolle ondernemers, managers, artiesten, sporters, hebben niet alleen een helder droomdoel voor zichzelf geformuleerd, maar vanuit dat droomdoel leggen ze verbindingen met mensen die belangrijk voor ze zijn. Niet voor niets hebben succesvolle internet bedrijven, of succesvolle ondernemers als Richard Branson een hele goede band met hun team, hun personeel. De cultuur van vertrouwen is een accelerator van jewelste. Als je als ondernemer in staat bent vanuit vertrouwen samen te werken met personeel, freelancers, klanten, partners, etc. krijg je heel veel vertrouwen terug. Want vertrouwen is een van de belangrijkste basis ingrediënten om verbindingen te kunnen leggen. En het leuke is: als je vertrouwen geeft krijg je het in veelvoud terug.

3. Focus op kwaliteit

Ik leerde ooit van strategist Gerco Rietveld “Als je focust op kosten, gaat de kwaliteit omlaag, maar als je focust op kwaliteit gaan de kosten omlaag.” Ik zie teveel mensen en bedrijven internet en social media inzetten als een middel om kosten te besparen. Ik snap de denkfout wel, want bedrijven als Google en Facebook hebben relatief heel weinig kosten. Maar dat komt omdat deze bedrijven een optimale kwaliteit en optimale beleving nastreven, waardoor gebruikers fans worden en kosten simpelweg geen issue zijn. Er zijn geen voorbeelden van bedrijven die succesvol zijn geworden met internet omdat ze als doelstelling hadden om kosten te besparen.

Ouderwetse basisvaardigheden

Het leuke is dat juist in het online tijdperk, het tijdperk waarin we meer middelen hebben om te communiceren dan ooit tevoren, waarin de innovaties elkaar in rap tempo opvolgen, zeer ouderwetse basisvaardigheden het verschil maken. Want wie zijn doelen scherp voor ogen heeft, wie vanuit die doelen vertrouwen durft te geven aan zijn omgeving en wie durft te gaan voor de allerbeste kwaliteit, zal juist in de communicatiemaatschappij succes boeken.

Allerbeste versie

Wie deze basisvoorwaarden omarmt, staat niet allen in verbinding met zichzelf, maar ook met zijn omgeving. En dan ben je als mens en als ondernemer al snel hard op weg om de allerbeste versie van jezelf te worden. En dat is pas echt succes!

Auteur

Arko van Brakel