Met welke vraag plaag jij jezelf vandaag?

Column | De oplossing van je problemen

30 oktober 2012

Ik kom ze met regelmaat tegen. Ondernemers die voor hun gevoel al zoveel hebben geprobeerd om een voor hun belangrijk probleem op te lossen. En niets dat écht helpt...

Like onze Facebook-pagina en maak kans op de sessie! We geven hem drie keer weg: één keer in oktober, één keer in november en één keer in december.

Zo sprak ik een tijdje geleden met een ondernemer in de bouw. Wat bij ontvangst al duidelijk zichtbaar was, durfde hij zo onder vier ogen best toe te geven. Hij zat er compleet doorheen. Het personeel presteerde onder de maat, en ook de markt zat flink tegen. Na tien jaar ondernemerschap kon dit best wel eens het laatste jaar zijn. Kortom, geen prettige vooruitzichten voor de ondernemer, zijn gezin, en de gezinnen van de dertig medewerkers.

De afgelopen periode was ook zeer eenzaam, zo vertelde deze ondernemer verder. Zijn zorgen hield hij voor zichzelf, en ook de speurtocht naar mogelijke oplossingen vond vooral plaats in zijn eigen hoofd. Mij durfde hij het in vertrouwen wel te vragen. 'Hoe denk jij dat ik dit moet gaan oplossen?'.

Begin met het eind voor ogen Mijn gedachten gingen toen naar een van de zeven eigenschappen voor effectief leiderschap die zijn beschreven door de in juli overleden managementgoeroe Stephen Covey. Het principe luidt: begin met het eind voor ogen. Dus stelde ik de ondernemer de vraag aan welke droomambitie hij de komende dagen, maanden en jaren samen met zijn medewerkers zou willen bouwen. En toen bleef het lang stil aan de andere kant van de tafel...

Twee weken geleden zat ik weer tegenover dezelfde ondernemer. Gelukkig zat hij er totaal anders bij als de vorige keer. Er was bijzonder veel verbeterd. De suggestie om samen met de medewerkers de droomambitie van de onderneming scherp te krijgen had grote gevolgen gehad. Medewerkers waren de afgelopen tijd vanuit zichzelf met creatieve ideeën gekomen en de stemming onderling was enorm veranderd. Het belangrijkste was dat in het hele bedrijf de ondernemende spirit uit de begintijd weer helemaal terug was. Kortom, samen met zijn team had hij de antwoorden en oplossingsrichtingen gevonden voor die ene belangrijke vraag die hem al zo lang had geplaagd.

Wat is jouw droom? Stephen Covey zei eens dat de manier waarop wij problemen zien vaak het werkelijke probleem is. Ik wil daaraan toevoegen dat de vragen die we ons zelf stellen hier ook een belangrijk deel in hebben. De vragen die jij dagelijks als ondernemer aan jezelf stelt bepalen immers de kwaliteit van de keuzes de je maakt. Trouwens, welke droomambitie is eigenlijk jouw stip op de horizon?

Win een sessie! Samen met Marc-Jan Hollenberg en Manon Romijn heeft Peter Scherjon iDoDareDream Company opgezet, een bedrijf dat consultancy, trainingen en coaching verzorgt voor ondernemende mensen in bedrijven die willen leidinggeven met echtheid.

Maak nu als ondernemer kans op een inspirerende sessie van iDoDareDream Company (ter waarde van 750 euro) om zo een stap dichter bij je droomambitie te komen. Je kunt zelf kiezen voor wat voor een sessie je gaat:

  • aan de slag met de koers van je onderneming, of

  • ontdekken hoe je kunt ondernemen met ontspannen daadkracht, of

  • zicht krijgen op wat werkelijk nodig is om volgende stappen met je onderneming te kunnen zetten.

Kenmerken van de trainingen van iDDD Company: persoonlijk, diepgaand, praktisch en met impact. 

Like onze Facebook-pagina en maak kans op de sessie! We geven hem drie keer weg: één keer in oktober, één keer in november en één keer in december. 

Auteur

Peter Scherjon