Ondernemer, durf je kop boven het maaiveld uit te steken!

Column | Waarom verbergen ondernemers hun trots?

23 oktober 2012

Gaaf hè, om ondernemer te zijn? Je levert een product of dienst waarmee klanten echt geholpen zijn. Met je expertise verdien je je geld en daar ben je trots op. Maar waarom is die trots altijd stiekem terwijl hardop roepen je meer business oplevert?

Stiekeme trots

Ik spreek veel ondernemers en regelmatig vertellen die me ergens in een bijzinnetje dat ze 'toevallig de beste zijn in hun niche'. Of ik hoor pas na gericht doorvragen dat ze 'eigenlijk al vier jaar op rij stevige groei realiseren met hun bedrijf'. Zaken om trots op te zijn, het allerliefst deel je ze met de wereld. Toch klappen de meeste ondernemers met de handen in de zakken als het om hun eigen (succes)verhalen gaat. Het is deze verborgen trots die mij verbaast. Het niet hardop delen gaat je als ondernemer geen nieuwe opdrachten opleveren.

Hardop roepen levert meer op

Ik roep wél hardop waar ik goed in ben, en kan het iedere ondernemer aanraden. In eerste instantie omdat het gewoon heel leuk is om te vertellen met welke toffe dingen je je bezighoudt. Maar het vertellen van je eigen verhaal is niet alleen leuk, het is ook noodzakelijk omdat het nieuwe omzet oplevert. Als je hardop en met anderen deelt wie je bent en waar je goed (of nee: de beste) in bent, weten mensen jou te vinden. Duidelijkheid over jouw expertise zorgt er bovendien voor dat je als expert op een bepaald thema bekend staat. Om die reden zullen potentiële opdrachtgevers jou, als expert, makkelijker de betreffende opdracht gunnen.

Je kop boven het maaiveld uitsteken dus. Een goed begin is het inzetten van Twitter en LinkedIn om daar met je netwerk te delen met wat voor gave projecten je bezig bent. Daarnaast is het belangrijk om te bedenken welke mensen jij nodig hebt om succesvol te zijn als ondernemer. Deze mensen benader je persoonlijk. Je vertelt ze jouw verhaal en maakt concreet wat jij van hen zou willen. Op bijeenkomsten waar voor jou interessante en relevante mensen komen, probeer je voor elkaar te krijgen dat je jezelf kort plenair mag presenteren aan alle aanwezigen. Ten slotte is het in het kader van spread the word bijzonder verstandig om journalisten of redacteuren op te bellen met de mededeling dat je een goed verhaal te vertellen hebt (denk aan: voor jou relevante vakbladen, BNR, Financieel Dagblad en een ondernemersplatform als MKB Servicedesk).

Durf je verhaal te vertellen

Om stiekeme trots om te zetten in hardop roepen waar je goed in bent, heb je durf nodig. Als je als ondernemer verder wilt komen en succesvol wil zijn, zul je het lef moeten hebben om je kop boven het maaiveld uit te steken. Durf je verhaal te vertellen, durf bij potentiële klanten over nieuwe business te spreken en durf mensen of bedrijven die je nodig hebt om succesvol te zijn, te benaderen.

Houd op met stiekem trots te zijn. Durf de gave dingen die je doet met de wereld te delen om op die manier je omzet te zien groeien. Waarom stiekem trots zijn, als hardop roepen je meer oplevert?

Auteur

Floris Venneman