Hoe krijg ik ze zover?!

Column | Leidinggeven is stemmingmakerij

18 oktober 2012

Hoe krijg ik ze zover?! Het is een vraag die ik vraag krijg in trainingen of coachingtrajecten. Vaak is de ondernemer of leidinggevende in kwestie op zoek naar praktische tips and tricks om mensen makkelijker te sturen.

Vaak stel ik dan ik dan een aantal vragen: 'Wil je echt leidinggeven met impact? Ben je bereid om zelf stappen te zetten? Wil je verder gaan dan de toepassing van wat praktische tips and tricks die hoogstens heel eventjes en maar een klein beetje effect hebben?' En bijna altijd krijg ik bevestigende antwoorden, waarop de vervolgvraag komt: ‘Maar hoe doe ik dat dan?’.

Leidinggeven met impact 

Dan vertel ik een bijzonder verhaal uit het boek van Daniel Goleman over emotionele intelligentie, waarin een zeer effectief principe voor leidinggeven met impact wordt uitgelegd: "De oorlog in Vietnam was nog maar net begonnen. In het heetst van een vuurgevecht met de Vietcong, bevond zich een Amerikaans peloton in de rijstvelden. Plotseling liepen zes monniken op een rij langs de verhoogde berm die de rijstvelden van elkaar scheidde. Uiterst kalm en weloverwogen bewogen ze zich in een rechte lijn naar de vuurlinie. Ze keken niet op of om. Ze gingen gewoon rechtdoor," aldus David Busch, één van de Amerikaanse soldaten. "Het was heel merkwaardig, want niemand loste een schot. Toen ze de berm over waren, verloor ik plotseling alle vechtlust. Van mij hoefde het niet meer, die dag niet in elk geval. Iedereen moet hetzelfde gevoel gehad hebben, want we hielden er allemaal mee op. We stopten gewoon met vechten." (Goleman, 2006 p. 163.)

Stemmingmakerij

Dit verhaal laat zien hoe ontvankelijk mensen zijn voor de stemmingen van anderen. Vraag je daarom eens af hoe jij als leidinggevende continu de mensen om je heen met jouw stemming besmet. En doe je dit dan bewust of vooral onbewust? Inspirerende leiders benutten dit principe op een positieve en versterkende manier. Voor zichzelf en anderen. Leidinggeven is daarom weinig anders dan stemmingmakerij.

Veroorzaak impact

Wil je zicht krijgen op hoe jij meer impact veroorzaakt als leider door gebruik te maken van stemmingmakerij? En dat met ontspannen daadkracht? Neem dan de volgende stappen: 

  1. Schrijf op welke positieve en minder positieve stemmingen jij kent. En geloof me, dat zijn er in tien minuten tientallen.

  2. Omcirkel in alle eerlijkheid de drie stemmingen waarin jijzelf het afgelopen half jaar het vaakst bent geweest.

  3. Neem dan de drie stemmingen waarmee jij je omgeving de komende periode het allerliefst zou willen besmetten, en onderstreep deze.

  4. Kijk vervolgens eens goed naar deze drie stemmingen en schrijf per stemming eens op welke drie positieve effecten je hierbij verwacht.

  5. Schrijf als laatste op op welke manier jij zelf in de gewenste stemmingen komt die je eerder hebt onderstreept.

Experimenteer hier een aantal weken mee en laat je verrassen door wat het jou en je omgeving brengt. Werkt het voor je? Doe er meer van, en meer van, en meer van. 

Win een sessie!

Samen met Marc-Jan Hollenberg en Manon Romijn heeft Peter Scherjon iDoDareDream Company opgezet, een bedrijf dat consultancy, trainingen en coaching verzorgt voor ondernemende mensen in bedrijven die willen leidinggeven met echtheid.

Maak nu als ondernemer kans op een inspirerende sessie van iDoDareDream Company (ter waarde van 750 euro) om zo een stap dichter bij je droomambitie te komen. Je kunt zelf kiezen voor wat voor een sessie je gaat:

  • aan de slag met de koers van je onderneming, of

  • ontdekken hoe je kunt ondernemen met ontspannen daadkracht, of

  • zicht krijgen op wat werkelijk nodig is om volgende stappen met je onderneming te kunnen zetten.

Kenmerken van de trainingen van iDDD Company: persoonlijk, diepgaand, praktisch en met impact. 

Like 

Auteur

Peter Scherjon