Stichting Jong Ondernemen fuseert

Jong Ondernemen wil kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven verkleinen

07 december 2012

Stichting Jong Ondernemen en Stichting BizWorld gaan samen aan de slag om meer kinderen en jongeren op school kennis te laten maken met ondernemerschap. Doel is om de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven te verkleinen.

De besturen van de Stichting Jong Ondernemen en de Stichting BizWorld gaven op 31 oktober 2012 het officiële startsein voor een samenwerking. 

Van basisonderwijs tot universiteit

De stichting Jong Ondernemen biedt jongeren unieke programma's om te ondernemen, van basisonderwijs tot universiteit. Jaarlijks zetten meer dan 25.000 leerlingen en studenten een bedrijfje op via de programma’s van Jong Ondernemen. Jong Ondernemen is opgericht in 1990 op initiatief van ABN AMRO en VNO-NCW in samenwerking met het ministerie van Economische Landbouw en Innovatie, MKB-Nederland, de Kamer van Koophandel en de NBA. Het project BizWorld maakt simulaties van de werking van een bedrijf. Het laat jongeren ervaren wat het is als je persoonlijk in een bedrijf betrokken bent. BizWorld is bedoeld voor leerlingen in groep acht van de basisschool. In een team van zes leren ze hoe ze een eigen bedrijf kunnen opzetten. Uniek hierbij is, dat ze op hun weg in ‘het bedrijfsleven’ geholpen worden door een ondernemer.

Educatie over ondernemerschap

Beide stichtingen gaan samen verder onder de naam Jong Ondernemen. BizWorld blijft wel als programma voor het primair onderwijs bestaan. Concreet heeft Jong Ondernemen de ambitie om in 2017 alle kinderen en jong volwassenen tussen groep 8 en einde studietijd minimaal één keer via Jong Ondernemen de uitdaging van het ondernemerschap te laten ervaren. Han de Ruiter, bestuursvoorzitter Jong Ondernemen: “Ondernemers dragen onze economie, vormen het fundament waarop wij met zijn allen bouwen. Maar gek genoeg is het onderwerp ondernemen niet iets dat standaard in het Nederlandse lespakket zit. Jong Ondernemen wil door educatie over ondernemerschap op alle lesniveaus zorgen dat het fundament voor een gezonde economie solide wordt. Het bedrijfsleven kan hier via Jong Ondernemen een actieve maatschappelijke rol in spelen, zo verkleinen we ook de kloof tussen onderwijs en het bedrijfsleven. Jong Ondernemen en BizWorld bereikten tot op heden al zo’n 35.000 kinderen en jong volwassenen per jaar. Dat aantal moet de komende jaren flink toenemen.” 

Medewerking

Dat dit doel binnen handbereik ligt, blijkt wel uit de medewerking die topondernemers en topmanagers als onder meer Gerrit Zalm (ABN AMRO), Bernard Wientjes (VNO-NCW), Harold Leenen (Deutsche Bank) en Joop van den Ende (Joop van den Ende theaterproducties) aan Jong Ondernemen geven. Zij zetten zich in via diverse rollen binnen de Raad van Advies en het Comité van Aanbeveling en zullen in sommige gevallen ook zelf les gaan geven op scholen over ondernemerschap.