Ondernemer bereikt 8000 mensen via Facebook

Oproep meubelmaker: Help ondernemer de Kerst door

28 november 2012

Met zijn oproep 'laten we onze inkopen voor Kerst en Sinterklaas doen bij kleine ondernemers en zzp'ers in de buurt', bereikte meubelmaker Dick Stukkien in vijf dagen tijd, ruim 8000 mensen.

Hoeveel likes het bericht op Facebook heeft gehaald in die vijf dagen tijd, weet ondernemer Dick Stukkien niet eens, maar de share-teller staat op 8.139. Allemaal mensen die het bericht dat Dick Stukkien begin deze week op zijn Facebook-pagina poste, waarderen. "Ik vond het bij een Engelse ondernemer die gehaakte mutsjes verkocht en werd er meteen door getriggerd: dít is een goed initiatief."

Facebookbericht met impact

Het bericht heeft de volgende tekst: "Een idee: laten we onze inkopen deze Kerst en Sinterklaas doen bij kleine bedrijven en zzp'ers uit de buurt. Bijvoorbeeld bij de buren die een webshop hebben, de vakman die meubels of sieraden maakt, het meisje met haar mooie bloemenwinkel, de plaatselijke kado-winkel, je vriend die een eigen zaak heeft, de bakker uit de buurt met handgemaakte chocolaatjes of bij de mensen die een kraam hebben op de markt of een restaurant runnen. Laten we er zeker van zijn dat het geld naar individuele mensen gaat en niet naar de toch al grote multinationals."

Meer waardering voor kleine ondernemers

Al 22 jaar is Dick Stukkien ondernemer en ook hij merkt: het kost ondernemers in deze economische tijd meer moeite om het hoofd boven water te houden. "Ook met de Kerst. De consument doet zijn inkopen - vaak onbewust - bij grote winkelketens met actieprijzen. De kleine winkeliers lopen daardoor veel klanten mis. Het zou goed zijn als mensen daar meer bij stilstaan." In het dorp waar Stukkien zijn eigen zaak 'De kleine Antonius' en 'De Zingende Zaak' runt, zijn de laatste jaren verschillende nieuwe winkeltjes ontstaan. "Een biologische groenteteler, verschillende webwinkels, een creatief georiënteerde winkel en een brocante winkeltje. Heel leuk, maar allemaal moeten ze héél hard werken en veel adverteren om zichtbaar te worden of te blijven." 

Koop eens één kadootje bij een zelfstandige

De reacties vanuit zijn eigen dorp op het via Facebook gedeelde bericht zijn dan ook enthousiast. "Een andere ondernemer heeft zelfs een advertentie in de plaatselijke dorpskrant gezet om ook de mensen die géén Facebook hebben, te bereiken. Zo helpen we elkaar allemaal een beetje." Of de consument nu massaal naar de kleine zelfstandigen gaan voor hun inkopen voor de komende feestdagen, Stukkien denkt van niet, maar hoopt van wel. "Maar één of twee kadootjes bij een zelfstandige winkelier zou al fantastisch zijn!"

Auteur

Lenneke Arts