Halve finale The Next Entrepreneur in Beurs van Berlage

Vier genomineerden regio Amsterdam strijden om titel The Next Entrepreneur

20 november 2012

Rabobank en MKB-Nederland willen innovatief ondernemerschap in Nederland stimuleren. Om die reden organiseren ze de verkiezing The Next Entrepreneur 2012. Zestien genomineerden uit vier regio's strijden voor de titel. De eerste halve finale is in Amsterdam waar vier genomineerden het tegen elkaar opnemen.

In totaal deden 3599 mee aan de verkiezing The Next Entrepreneur 2012. Uit alle deelnemers koos een jury de 'beste' vier startende ondernemers uit de vier regio's Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

De vier finalisten uit de regio Amsterdam strijden dinsdag 13 november 2012 tijdens een speciaal event in de Beurs van Berlage om een finaleplaats. Dit doen ze door een pitch te houden. De deelnemers aan het evenement, 250 collega starters, bepalen samen met een jury wie van de vier doorstroomt naar de finale op 24 januari 2012 in Utrecht.  

De genomineerden regio Amsterdam

Moyee Coffee B.V.

Jasper Oeberius Kapteijn (43 jaar) richtte juli 2012, samen met vier collega’s, Moyee Coffee BV. Dit bedrijf richt zich op productie, distributie, marketing en verkoop van koffie uit Ethiopië aan consumenten en bedrijven in binnen- en buitenland. Moyee zoekt de balans tussen kapitaal en ideaal: Klanten krijgen goede koffie tegen een normale prijs en werknemers in Ethiopië verdienen veilig een eerlijk inkomen. De kinderen van deze werknemers kunnen naar school en aandeelhouders maken een goed rendement. Als Kapteijn de verkiezing wint, besteedt hij het prijzengeld van 15.000 euro aan een mobiele minikoffiebar, waarmee hij evenementen kan bezoeken om consumenten te laten proeven en om de boodschap van Moyee verder uit te dragen.

> Bekijk de pitch van Jasper Oeberius Kapteijn

CHOCSTAR

Annefrid Imenkamp (31 jaar) timmert sinds januari 2011 aan de weg met CHOCSTAR, een online onderneming waar klanten naar eigen smaak chocolade kunnen bestellen. Imenkamp werkt alleen met Fairtrade chocolade. Het gaat daarbij niet alleen om lekkere en eerlijke chocolade, maar ook om de ‘beleving’. Via crowdfunding heeft Imenkamp sinds kort genoeg kapitaal bij elkaar om zelf te investeren in machines, zodat ze productie niet langer hoeft uit te besteden. Als Imenkamp de verkiezing wint, steekt ze het prijzengeld in de ontwikkeling van een 3D chocoladeprinter.

> Bekijk de pitch van Annefrid Imenkamp

Care4More

Harold Renkema (37 jaar) legt zich met Care4More al ruim twee jaar toe op het vermarkten van innovatieve producten die de kwaliteit van leven van mensen met een handicap verbeteren. Het idee voor een product ontstaat bij de zorginstellingen, waarna Renkema het in samenwerking ontwikkelt tot een uniek eindproduct en het in de markt zet. Renkema wil de verbinding zijn tussen de zorginstellingen, zodat niet steeds opnieuw het wiel wordt uitgevonden. Uiteindelijk is het zijn plan om zich ook te gaan richten op de particuliere markt: gehandicapten die thuis wonen. Bij winst zou Renkema de opbrengst volledig steken in de ontwikkeling van een nieuw product, waarvan het prototype al op de plank ligt. 

> Bekijk de pitch van Harold Renkema

Lovelies, A Sweet Cookie & Candy Company

Rabia Boedhoe (38 jaar) en haar zusjes Shirley en Shahnaaz richtten op is op 1 januari 2011 Lovelies, A Sweet Cookie & Candy Company op. Hun core-business is mensen ‘verwennen’ met uniek, handgemaakt en natuurlijk snoepgoed, macarons, koekjes en andere zoete lekkernijen. De zussen willen van Lovelies een wereldwijd merk maken, met zowel off- als online shops. De zussen besteden standaard 10 procent van hun inkomsten aan kleinschalige goede doelen, onder meer voor de bouw van een schoolbibliotheek voor weeskinderen in hun geboorteland Suriname. Mochten ze de verkiezing winnen, dan gaat ook van die winst 10 procent naar dit soort projecten.

> Bekijk de pitch van Rabia Boedhoe

De verkiezing

The Next Entrepreneur 2012 is een gezamenlijk initiatief van MKB-Nederland en Rabobank. Met deze nieuwe verkiezing willen de twee organisaties ambitieuze, startende ondernemers stimuleren hun zakelijke droom te verwezenlijken; ondanks of misschien wel juist in deze economisch lastige tijden. Tussen april en september schreven ruim 3500 startende ondernemers zich in. Na diverse selectierondes zijn zestien genomineerden over. Deze zestien strijden tijdens vier evenementen om vier finaleplaatsen.

Het Event

Als onderdeel van de verkiezing organiseren MKB-Nederland en Rabobank Nederland deze maand vier The Next Entrepreneur Events voor startende ondernemers. Zij krijgen gedurende een middag, in de vorm van workshops, concrete tips van specialisten, coaches en topondernemers om het beste uit henzelf en hun onderneming te halen. Bekijk het volledige programma.