Derde halve finale The Next Entrepreneur in Den Haag

Bekendmaking finalist regio Den Haag vindt plaats in World Forum Theater

01 april 2020

Wie wordt de derde finalist in de verkiezing The Next Entrepreneur? Dat wordt bekend tijdens de halve finale in Den Haag. Vier genomineerden uit de regio Den Haag strijden op dit event voor een finaleplaats.

Vier ondernemers strijden dinsdag 27 november 2012 in het World Forum Theater in Den Haag om een plaats in de finale van de verkiezing The Next Entrepreneur. Dat doen zij tijdens een bijeenkomst, waarvoor zo’n driehonderd collega-starters zich hebben aangemeld.

De vier genomineerden zijn Jindra de Baat (Guestmanship) uit Den Haag, Vincent Ruinaard (LiveSafe) uit Oostvoorne, Jos Jongenotter (Healthy Food Company) uit Rijswijk en Joan Zaat (Unlimited Sportswear) uit Kwintsheul. Zij houden dinsdag alle vier en pitch. Deelnemers aan het evenement en een driekoppige jury, bepalen wie van de vier doorstroomt naar de finale op 24 januari in Utrecht.

Jindra de Baat

Een combinatie van en een aanvulling op hospitality en gastenbegeleiding. Dat is de dienst die Jindra de Baat (33) met haar bedrijf Guestmanship sinds september 2011 aanbiedt. Ze zorgt ervoor dat de buitenlandse gasten van bedrijven ‘een zachte landing maken’ in Nederland. De Baat neemt alle organisatie buiten het inhoudelijke programma van haar klanten over. De Haagse ondernemer meent dat het vinden van overeenkomsten tussen culturen een onderschat aspect is bij het internationaal zakendoen. Door buitenlandse gasten te ontvangen op de manier die zij gewend zijn, toont het bedrijf dat het hen begrijpt. Ze laat gasten dan ook begeleiden door landgenoten die al een tijd in Nederland wonen en beide ‘werelden’ kennen.

> Bekijk de pitch van Jindra de Baat

Vincent Ruinaard

De core business van LiveSafe, het bedrijf dat Vincent Ruinaard (33) uit Oostvoorne een jaar geleden heeft opgericht, is het vergroten van het gevoel van veiligheid van (met name oudere) mensen. Hij heeft daarvoor een apparaatje ontwikkeld van 65 gram, waarin een high tech GPS-systeem is verwerkt en waarmee kan worden gebeld. In noodgevallen kan de alarmcentrale op twee meter nauwkeurig zien waar de cliënt zich bevindt, door middel van de spraakfunctie de ernst bepalen en dus de juiste hulpdiensten inschakelen. Doordat ook het medisch dossier van de cliënt is aangehaakt kunnen hulpdiensten vervolgens beter hun werk doen. Het idee voor zijn bedrijf kreeg Ruinaard door zijn oma, die graag overwintert in Spanje. Maar er was nog geen alarmeringssysteem beschikbaar dat haar daar van zou kunnen komen. Volgens de ondernemer kunnen en durven ouderen met LiveSafe ook langer zelfstandig blijven wonen.

> Bekijk de pitch van Vincent Ruinaard

Jos Jongenotter

Als studente aan het conservatorium kwam Jos Jongenotter (27) uit Rijswijk alleen roze koeken en cola tegen in de aanwezige automaten en dacht: dat moet anders kunnen. Dus startte ze april vorig jaar haar Healthy Food Company, dat ‘gezonde automaten’ op scholen en in bedrijven verzorgt. En nee, de gezonde snacks en dranken zijn niet alleen water en de zakken worteltjes, maar (ook) biologische en fairtrade producten en snacks met minder vet, zout of suiker. In overleg met de klant kijkt Jongenotter naar het beste assortiment dat aansluit op de wensen van de doelgroep. Ze wil in de nabije toekomst graag meer doen aan innovatie en productontwikkeling, omdat Nederland voIgens haar een tekort heeft aan gezonde, betaalbare en lekkere snacks. Een ‘gezonde toekomst van Nederland’ is het uiteindelijke doel van Jongenotter.

> Bekijk de pitch van Jos Jongenotter

Joan Zaat

Met haar bedrijf Unlimited Sportswear specialiseert Joan Zaat (26) uit Kwintsheul zich in de online verkoop van hippe, goedpassende collecties sportkleding in grote maten, voor zowel dames als heren. Zij hoopt daar in de toekomst een private label collectie voor volle kinderen aan toe te voegen. Zaat heeft hiermee twee jaar geleden haar eigen ‘gat in de markt’ gevonden. Ook Nederlanders worden steeds zwaarder, de gemiddelde damesmaat is 42 en toch gaan de bekendere merken met hun collecties vaak niet verder dan XL of XXL. Zaat doet dat anders. Volgens haar moet iedereen kunnen sporten in een ‘motiverende outfit’ en juist mensen die te zwaar zijn. Door die outfits aan te bieden, combineert ze haar bedrijf met het stimuleren van bewegen.

> Bekijk de pitch van Joan Zaat

De verkiezing

The Next Entrepreneur 2012 is een gezamenlijk initiatief van MKB-Nederland en Rabobank. Met deze nieuwe verkiezing willen de twee organisaties ambitieuze, startende ondernemers stimuleren hun zakelijke droom te verwezenlijken; ondanks of misschien wel juist in deze economisch lastige tijden. Tussen april en september schreven ruim 3.500 startende ondernemers zich in. Na diverse selectierondes is dat aantal teruggebracht tot de beste zestien. Deze genominieerden strijden tijdens vier evenementen om vier finaleplaatsen. De bijeenkomst in Den Haag is de derde in de reeks. Eerder plaatsten Annefrid Imenkamp (CHOCSTAR, Amsterdam) en Erik Nicolai (New Day at Work) zich al voor de eindstrijd.