Ondernemers met een inspirerend verhaal

Column | Geen dertien in een dozijn

23 mei 2013

Uit de verhalen van andere ondernemers put ik inspiratie voor mijn eigen business. Eind oktober was ik op de Innovation Day in Utrecht. Ad Tummers, eigenaar van het fietsmerk beixo, was één van de sprekers. Ik sprak hem in zijn kantoor in De Bilt om meer te horen over het verhaal achter het fietsmerk en kreeg meteen wat adviezen.

Ad Tummers richtte het bedrijf op in 2006, nadat hij terugkwam van een wereldreis met een vriend. Hij woonde met zijn vriendin en tevens zakenpartner in een bovenwoning. Elke keer als ze hun fiets naar boven sjouwden, dan raakte hun kleding besmeurd. Ze besloten vouwfietsen met cardanas-aandrijving te ontwikkelen. Zonder ketting dus. Gevolg: geen smeer aan je handen of broek. Een fiets zonder ketting is niet nieuw en ook een vóuwfiets zonder ketting is niet nieuw. Maar beixo is erin geslaagd om die hip te maken, de kettingloze fiets onderdeel te maken van de hippe levensstijl van betrokken wereldburgers.

Onderscheiden en fouten maken

Heb jij ook een goed idee? Ga het proberen! De beste stuurlui staan aan wal, laat je niet door hen tegenhouden. Durf fouten te maken, daar leer je van. En durf je ook te onderscheiden, wees geen dertien-in-een-dozijn-ondernemer. Beixo heeft bijvoorbeeld in samenwerking met het Nederlandse kledingmerk gsus sindustries de g-bike ontwikkeld: een kettingloze fiets voor in het drukke stadsverkeer, zoals je die veel ziet in Japanse steden.

Kies een goede prijs

Jaarlijks worden in Nederland zo’n 1,3 miljoen fietsen verkocht. Sinds de oprichting heeft beixo ruim 10.000 fietsen verkocht. Niet alleen vouwfietsen, maar ook andere modellen zonder ketting. Het merk richt zich op een nichemarkt en wil concurreren op kwaliteit en service, niet op prijs. Hoe zit dat voor jouw product? Bedenk wat voor prijs past bij je product en dienst én welke prijs past bij de markt. Wil je klant liever een kwalitatief goed product voor een wat hogere prijs, of kiest hij het product dat prijstechnisch het meest gunstig is? 

Mvo

Voor een bedrijf dat een milieuvriendelijk en gezond vervoermiddel maakt, is mvo belangrijk. Naar mijn mening zou elk bedrijf een mvo-project moeten hebben, passend bij de bedrijfsactiviteiten. Beixo heeft een eigen project om kinderen in ontwikkelingslanden op de fiets naar school te laten gaan. Een deel van de omzet wordt in een apart fonds gestort waarmee, in samenwerking met lokale organisaties, op de lokale markt fietsen worden aangeschaft.   

Inspiratie opdoen

Tummers vertelde me dat zijn presentatie op Innovation Day, maar ook een gesprek als dat met mij, hem uitdaagt om na te denken. Hoe doe jij dat? Neem regelmatig afstand van de markt en de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf. Loop een rondje door het bos om je gedachten de vrije loop te laten. Dan zie je de zaken weer scherp.

Inspiratie geven

Andersom geeft Tummers verhaal mij weer de nodige motivatie. Ik wil in het centrum van Nieuwegein een Seats2Meet-vestiging openen met flexplekken, vergaderzalen, kantoorruimten en netwerkbijeenkomsten. Ik wil het verschil maken en ik ga ervoor. Succesvolle voorbeelden genoeg. 

Auteur

Jane Kalka