Sinterklaas grote klant van webwinkeliers

Goedheiligman bezoekt steeds vaker webshops

04 september 2013

De aanhoudende crisis heeft weinig invloed op online sinterklaasaankopen. Eigenaren van webshops verwachten een weekomzet van 128 miljoen in de week van sinterklaas. Dat is 38 miljoen meer dan in de periode van vóór sinterklaas en 6 procent meer dan de verwachting vorig jaar.

Dat blijkt uit onderzoek naar sinterklaasinkopen van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research. 

Meer omzet tijdens sinterklaas

Webwinkeliers verwachten dit jaar meer omzet te behalen in de maand voor Sinterklaas dan in 2011, toen webwinkels 36 procent extra omzet verwachtten. Dit terwijl 27 procent van de Nederlandse consumenten aangeeft dit jaar minder aankopen te doen dan vorig jaar en 25 procent van de ondervraagden zelfs zegt dit jaar helemaal geen sintaankopen te doen. 

Gemak meest belangrijk 

Belangrijkste redenen voor klanten om in de sinterklaasperiode aankopen online te doen, zijn de tijdsbesparing die het oplevert (37 procent), de mogelijkheid om 24/7 aankopen te doen (37 procent) en het prijsniveau van de producten op internet (31 procent). Het vermijden van de drukte in de stad en vanuit huis sinterklaasaankopen kunnen doen is met gemiddeld 25 procent ook een belangrijke reden om het internet op te zoeken. Bovendien dragen het bestellen via de tablet en mobile en de snelle levering ook bij aan de verdere groei van de markt voor online feestverkopen. 

Traditionele winkel nog steeds favoriet

Hoewel de sinterklaasaankopen per saldo nog altijd meer in de traditionele winkels dan online gedaan worden, is er een duidelijke verschuiving zichtbaar naar online aankopen. 32 procent van de Nederlanders koopt in 2012 de Sinterklaascadeaus meer in online winkels dan vorig jaar. De online sinterklaasaankopen worden met name gedaan in de laatste twee weekenden vóór 5 december. Net als andere jaren koopt de online goedheiligman vooral consumenten elektronica en speelgoed. Dit jaar zijn vooral de tablet en smartphone geliefde cadeaus in zowel het duurdere als het goedkopere segment. Daarnaast doen traditioneel speelgoed en games het erg goed. 

Tip

Heb jij een webshop? Kies ervoor om nog een last-minute actie te doen, aangezien het prijsniveau van producten voor de consument een belangrijke reden vormt om de online winkel te verkiezen boven een fysieke winkel. Daarmee kun je de late sint-beslissers over de streep halen bij jouw webwinkel aankopen te doen. Én garandeer natuurlijk dat ze hun pakket binnen 24 uur hebben.

Bron: Thuiswinkel.org