Zakelijk flirten: zaken doen met lichaamstaal

Masterclass 'Zakelijk flirten'

14 december 2012

Met een goede handdruk, geef je al een eerste indruk van jezelf. Dat weet iedereen. Maar ben jij je ervan bewust dat de rest van je lichaam ook veel over jezelf vertelt? Mirjam Wiersma geeft je een lesje 'Zakelijk flirten'.

“Word je bewust van je lichaamstaal en non-verbale communicatie, want 70 procent van communicatie bestaat uit lichaamstaal,” is de boodschap van Mirjam Wiersma in haar masterclass, ‘Zakelijk flirten’.

Wat kan zakelijk nog?

“Wat stel jij je voor bij zakelijk flirten? Iets spannends misschien?” Het hoeft helemaal niet spannend te zijn. Het doel van zakelijk flirten is zaken doen! Wat kan zakelijk eigenlijk nog? Zelfs een knipoog valt bij 11 procent van de dames verkeerd. Maar mannen kunnen het weer heel vervelend vinden om door een vrouw aangeraakt te worden. Een vriendelijke hand op een arm, hoeft van sommige mannen ook niet. “Je gesprekspartner aanraken is eigenlijk best een risico,” zegt Wiersma. Kijk dus goed naar de ander en let op de reactie. Als de ander het niet wil, moet je dat serieus nemen.”

Kennismakingsgesprekken

Veel ondernemers ervaren het kennismakingsgesprek met potentiële klanten als heel belangrijk. Dit zijn de gesprekken waar je een eerste indruk van jezelf geeft. Dat kennismakingsgesprek begint natuurlijk altijd met een handdruk. “Ja, het is echt waar: een handdruk zegt iets over je. Het is de eerste informatie die je geeft en heeft te maken met verbinding. Een half handje is een rafelig begin van je contact,” legt Wiersma de deelnemers uit. Terwijl de één een te slap handje geeft, kan de ander weer een te stevige handdruk uitdelen. Een dominante indruk is daarvan wellicht het resultaat. “Probeer je aan te passen aan de ander. Word sensitief in de handdruk,” luidt haar advies.

Afstand

Ook belangrijk in een gesprek, is de afstand tussen de gesprekspartners. Hoe groot moet die afstand zijn? Ook dat moet je leren aanvoelen. “Test de lichamelijke afstand waar iemand zich prettig bij voelt. Kom je te dichtbij, dan lijk je opdringerig. Blijf je te ver weg, dan lijk je misschien afstandelijk voor de ander.” Het is altijd belangrijk om op te letten hoe de ander reageert als je dichterbij komt of verder gaat staan. Benoem desnoods dat je het gesprek slecht hoort dus graag dichterbij komt staan. 

Gesprek aan tafel

De manier van een gesprek voeren aan tafel, heeft ook te maken met lichaamstaal. Zit je tegenover elkaar, dan vormt de tafel een barrière in je contact. Zit je in een hoekschikking en zijn de stoelen naar elkaar toe gedraaid, dan zorgt dat voor verbinding. Een tip van Wiersma is: "Neem documenten of je iPad mee. Als je gaandeweg het gesprek iets aan je gesprekspartner wilt laten zien, kun je altijd vragen of je naast de persoon mag komen zitten zodat je er samen beter naar kunt kijken.”

Emotie in woorden

Ook belangrijk: “Leg emoties in je woorden. Het is niet alleen belangrijk wat je zegt, maar ook hoe je het zegt.” Als voorbeeld noemt ze de woorden “I’m blind, please help.” Je zegt hetzelfde, maar met meer emotie door te zeggen: “It’s a beautiful day, but I can’t see it.