Martijn Aslander: "Internet is cutting out the middleman"

Masterclass ‘Kennis delen is macht’
Hoe groot is de kracht van internet? Martijn Aslander maakt dat duidelijk in zijn masterclass ‘Kennis delen is macht’. Ook de kracht van social media krijgt een podium in zijn verhaal.
 
“Internet is cutting out the middleman." Met andere woorden: door internet worden tussenpersonen steeds minder belangrijk en verdwijnen langzamerhand.” stelt Martijn Aslander.
 
Schat aan informatie
Internet biedt een schat aan informatie doordat daar kennis wordt gedeeld. Als voorbeeld noemt Aslander de website Instructables.com, een website waar handleidingen beschikbaar zijn. “Dat varieert van handleidingen voor het maken van een Halloweenkostuum tot het maken van een houten iPad-houder. Internet zorgt ervoor dat mensen dingen met elkaar kunnen delen, waardoor zaken steeds goedkoper worden. Daarvoor hoeft je geen dure spullen meer aan te schaffen, je maakt het gewoon zelf. En dat bedoel ik met ‘internet is cutting out the middle man’.”
 
Hij schudt ze zo uit z’n mouw, voorbeelden om de kern van zijn verhaal duidelijk te maken. Eén daarvan is de ontwikkeling van de 3D-printer waarmee objecten als het ware gekloond worden. “Geloof mij”, zegt hij. “De grootste bedreiging van de haven in Rotterdam is de 3D-printer, want door de ontwikkeling van deze printer hoeven er geen producten meer uit China over te komen." 
 
Social media
Volgens Aslander leven we in een netwerksamenleving. “De denkfout die veel gemaakt wordt, is dat zzp’ers allemaal in hun eentje zijn. Nee, ze zijn juist samen! Door Twitter, Facebook en LinkedIn staan ze direct met elkaar in verbinding. Kijk naar LinkedIn”, zegt Aslander. “Dat is een interessante tool, waarmee je in contact komt met de tweede laag van je netwerk. De mensen die gelinkt zijn aan jouw netwerk.”
 
De kracht van de vage kennis
Aslander vervolgt zijn verhaal: “Je beste vrienden helpen je niet aan een nieuwe baan. De vage kennis is een ander verhaal. Een gemiddelde Nederlander van 30 jaar kent ongeveer vierhonderd mensen. Die vierhonderd kennen ook weer vierhonderd mensen. De kans dat iemand in de tweede laag van je netwerk iets voor jou kan betekenen, is dus heel groot.”
 
Onzin op Twitter
“Ik hoor genoeg mensen zeggen dat Twitter onzinnig is, want daar wordt zoveel onzin verkondigd. Maar hoor je niet vaak genoeg mensen met elkaar aan de telefoon praten?” vraagt Aslander zich af. “Die verkondigen ook de grootste onzin. Het mooie aan Twitter is: positie, religie, afkomst, sekse et cetera; het maakt niet uit. Het enige dat telt: wat kun jij op Twitter toevoegen, waar een ander wat aan heeft.”
 
Honderdduizend euro
Maar Twitter kan ook voor veel andere doeleinden gebruikt worden. De spreker noemt als voorbeeld Petra Boevere, ook wel bekend als het Slijterijmeisje. Via haar sociale netwerk heeft ze bijna honderdduizend euro verzameld. Haar vraag aan haar volgers was: “Als je me nu duizend euro geeft, krijg je over een jaar twaalfhonderd euro terug in cadeaubonnen van mijn slijterij. Nou, zij kreeg haar geld wel binnen.”

Je bedrijf laten groeien? Zorg voor een goed ondernemersdoel

Masterclass: Sneller groeien doe je zo
Groeien, hoe doe je dat? Volgens Arko van Brakel kun je pas groeien als je een doel voor ogen hebt. "Een onderneming runnen zonder een doel voor ogen...

Marco Hoogerland: “Houd je energievoorraad op peil”

Masterclass ‘Het licht blijven zien’
Hoe blijf je het licht zien in je onderneming? Hoe houd je je droom voor ogen? Marco Hoogerland sprak hierover met ondernemers tijdens een masterclass...

Zakelijk flirten: zaken doen met lichaamstaal

Masterclass 'Zakelijk flirten'
Met een goede handdruk, geef je al een eerste indruk van jezelf. Dat weet iedereen. Maar ben jij je ervan bewust dat de rest van je lichaam ook veel...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten