Harde cloudcontracten schrikken gebruikers af

Bedrijven houden niet van standaard contracten cloudleveranciers
Veel ondernemers worden geconfronteerd met vage contracten van cloud leveranciers, waarin het risico volledig bij de afnemer van de clouddienst ligt. Wat te doen?
Meer weten over veilig werken in de cloud?
Klik hier
Lees het kennisartikel met tien waardevolle tips
Lees verder
Wat zijn de cloud trends van 2013?
Klik hier
Bekijk het interview met Tim Kieft
Bekijk video
Meer weten over cloud computing?
Klik hier
Lees het gratis whitepaper
Download
Cloud computing heeft te lijden onder een groeiend probleem: veel leveranciers weigeren met klanten over contracten te onderhandelen. In plaats daarvan bieden ze kant-en-klare overeenkomsten waarin beschreven staat dat de provider buiten schot blijft en al het risico, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid bij de afnemer van de dienst komen te liggen.
 

Vertraging intrede cloud computing

Kleine en middelgrote bedrijven gaan meestal akkoord met zulke contracten, simpelweg omdat ze niet de advocaten kunnen betalen die ze in zouden willen schakelen. Grote bedrijven hebben wel juridisch personeel in dienst en zullen niet snel op zo'n 'take it or leave it' aanbieding ingaan. Dat schrijft cloud computing-expert David Linthicum, CTO bij Blue Mountain Labs op Infoworld.com.
 
Deze harde realiteit kan de acceptatie van werken in de cloud vertragen. Het is aan de cloudleveranciers om snel verbetering te tonen. Steeds vaker laten grote bedrijven cloudproviders om deze reden links liggen.


Cloudcontracten vaag en wollig

Meestal bieden cloudproviders een contract aan dat meer lijkt om een overeenkomst over iTunes dan over IT. Ze zijn ontworpen als typische consumentenovereenkomsten waar ze zo snel mogelijk doorheen wilt klikken om op 'Accepteer' te drukken. Voor grote bedrijven gaat die vlieger niet op. Zij dienen zich aan strikte regels rondom aansprakelijkheid te houden en willen over deze contracten onderhandelen.

Het probleem is dat er niemand is waarmee onderhandeld kan worden. De contracten zijn standaard en maken deel uit van het intekenproces op de website van de leverancier. Er is geen verkoopteam dat je kunt bellen of waarmee je kunt afspreken. Als grote bedrijven zien dat in contact treden onmogelijk is, gaan ze ten rade bij de volgende provider of besluiten ze in het geheel van publieke cloudddiensten af te zien.


'Maak resources vrij voor fatsoenlijke sales'

Als publieke cloudproviders voet aan de grond willen krijgen, moet er worden ingezien dat bedrijven extra aandacht verdienen. Dit houdt bijvoorbeeld face-to-face of telefonische onderhandeling in. Ook moeten ze onderhandelingsruimte voor aansprakelijkheid en SLA-issues bieden.

De eenzijdige kant-en-klare overeenkomsten vormen ontegenzeggelijk een bedreiging voor de acceptatie van cloud. Het zou ongelooflijk jammer zijn als cloud computing door juridische inmenging en het vermijden van direct klantcontact wordt verwoest.
 
Alles weten over de kans van cloud computing?

Veilig werken met cloud computing in tien stappen

Stap veilig en goed voorbereid de cloud in
Veel ondernemers zijn nog terughoudend om bedrijfsgegevens over te hevelen naar de cloud. Ze zijn vaak bang voor internetcriminelen die hun gegevens...

Hoe maak ik een Service Level Agreement (SLA)?

Tien tips voor het maken van een overeenkomst met je cloudaanbieder
Het opstellen van een SLA (Service Level Agreement) is maatwerk. Wees goed voorbereid en laat je niet verleiden tot het invullen van een kant-en-klaar...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten