De leegstand te lijf in de winkelstraat

Window Dressing Design houdt je winkelstraat levendig

26 juni 2013

Online shoppen wint aan terrein en winkelpanden komen steeds meer leeg te staan. Window Dressing Design, het bedrijf van ondernemer Dion Pouw, heeft hiervoor de oplossing. Pouw wapent ondernemers tegen de online concurrentie door etalages aantrekkelijk te houden. Ook internationaal is behoefte aan zijn creativiteit.

Whitepaper Ondernemen in de wijk

Naam: Dion Pouw

Bedrijfsnaam: Window Dressing Design

Bedrijfsvorm: BV

Opgericht: 2011

Personeel: 8

Tip: kijk niet naar moeilijkheden, maar naar kansen

Tijdens een bezoek aan Engeland, waar net als in Nederland veel winkels leegstaan, kwam Pouw op het idee voor Window Dressing Design. “Ik zag een leeg pand waar ze fotostickers op de ramen hadden geplakt. Het zag er leuk uit, maar qua perspectief klopte er natuurlijk niets van. Samen met Pascal Gabriel, expert op het gebied van 3D, besloot ik dat het leuk zou zijn om deze stickers in 3D te produceren. Dan krijg je een goed beeld van wat er mogelijk is met een ruimte, of wat er in de toekomst wordt gerealiseerd.” De 31-jarige Pouw leidde eerder de STB Sign Group, een bedrijf dat winkels aankleedt. Vanuit deze achtergrond weet hij dat er wel vraag is naar manieren om de uitstraling van lege panden te verbeteren. Opdrachtgevers zijn vooral beheerders van winkelcentra, die hun zwarte gaten willen opvullen.

Interactieve spelletjes

Naast het ontwerpen en produceren van de 3D-stickers, ontwikkelt het bedrijf interactieve spelletjes waarbij gebruik wordt gemaakt van bewegingssensoren. Dit biedt verschillende mogelijkheden voor winkelcentra. Pouw: “Winkeliers moeten er voor zorgen dat een bezoek aan hun winkel leuk blijft en iets extra’s biedt. Denk bijvoorbeeld aan een interactief aquarium waarbij de haaien op je afzwemmen als je langsloopt. Dat maakt een bezoek leuk en zorgt ervoor dat shoppers worden getriggerd. We maken ook apps waarmee winkeliers hun klanten op de hoogte kunnen brengen van aanbiedingen en waarmee we winkelbezoek leuker kunnen maken, bijvoorbeeld door dingen in de winkel te kunnen scannen en er dan meer informatie over te krijgen. Winkeliers zien nieuwe ontwikkelingen vaak als een bedreiging, maar wij denken liever mee over hoe je een winkelgebied interessant kunt houden door moderne toepassingen juist vóór je te laten werken.”

Over de grens

Omdat het product dat Window Dressing Design in de markt zet uniek is, besloot Pouw zijn dubbelzinnige merknaam meteen internationaal vast te leggen. “Ik heb zeven jaar in het buitenland gestudeerd en gewerkt en in die tijd een aardig internationaal netwerk opgebouwd. We hebben meteen besloten dat we de Amerikaanse markt op wilden. Daarnaast leveren we aan Duitsland, België, Groot-Brittannië en Frankrijk. Veel van onze Nederlandse klanten zijn ook in buurlanden actief, dus het was een logische stap om ook hier onze producten aan te bieden.”

Leegstand

In Nederland, België en Groot-Brittannië doet Window Dressing veel met leegstaande panden, maar in Duitsland speelt dat probleem minder. “Daar kleden we bijvoorbeeld saaie witte wanden in een winkelcentrum op artistieke manier aan. Ontzettend leuk voor onze 3D-designers, want zij kunnen dan hun creativiteit de vrije loop laten. Ook  in de Verenigde Staten doen we weinig met leegstand, daar werken we eerder met winkels die openen”, vertelt Pouw. Afgelopen najaar zaten de 3D-stickers van Window Dressing bijvoorbeeld op een kledingwinkel die tegenover Chrysler Building in New York openging.

Positief

Window Dressing Design heeft veel media-aandacht gekregen voor hun oplossingen voor leegstaande panden, maar eigenlijk zet Pouw zijn producten liever in voor andere doeleinden. “We gaan liever uit van het positieve. Zo maken we voor een aantal landelijke ketens voor een nieuw te openen filiaal bijvoorbeeld stickers van hoe de zaak er straks uit gaat zien. Dan ziet iedereen al wat er gaat komen, een geweldig reclame-instrument. Ook vinden we het heel leuk om artistiek bezig te zijn, we maken nu bijvoorbeeld een Escher-achtige virtuele inrichting voor een gebouw.“

Groei

Window Dressing Design groeit snel. Hoeveel de omzet precies is, wil Pouw niet zeggen, maar “we mogen niet klagen”. “Bij ons werken mensen die begrijpen dat retail verandert en dat je daar creatief mee moet omgaan. Voor de komende jaren is het doel vooral om onze opdrachtgevers tevreden te stellen. Als we op die manier nog groter kunnen worden, is dat mooi meegenomen, maar het is niet het voornaamste doel.”

Auteur

Marlou Visser