Ondernemer klaagt over hoeveelheid vergunningen

Ombudsman krijgt meer klachten over overheid

21 maart 2013

Onnodige bureaucratie, complexe regelgeving en te veel vergunningen die ondernemers moeten aanvragen. Dat zijn de voornaamste klachten over de Nederlandse overheid. Dat blijkt uit een analyse van de ruim 15.000 klachten die in 2012 bij de nationale ombudsman binnenkwamen.

De nieuwe Aanbestedingswet

Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer ondervroeg ook bijna tweeduizend advocaten, belastingadviseurs, medewerkers van het Juridisch Loket en maatschappelijk werkers  over de problemen die hun cliënten in de omgang met de overheid tegenkomen.

Onbegrijpelijk

Het resultaat van het onderzoek, rapport ‘Mijn Onbegrijpelijke Overheid’, presenteerde Brenninkmeijer woensdag in de Tweede Kamer.

Regels zijn onnodig ingewikkeld, vindt Brenninkmeijer. “Je moet een fors diploma boekhouden hebben om de overheid te kunnen begrijpen.” Ook hoger opgeleiden en ambtenaren snappen de regelgeving niet altijd even goed.

Brenninkmeijer raadt de overheid aan regels te versimpelen, ruimte te houden voor maatwerk en burgers met meer vertrouwen te benaderen. Over financiële aanspraken moet snel duidelijkheid zijn, zodat de overheid niet steeds bedragen hoeft terug te vorderen of te verrekenen. 

Vergunningen

Ondernemers klagen vooral over de hoeveelheid vergunningen die zij nodig hebben. Volgens Brenninkmeijer krijgen ondernemers te vaak gewoon nee te horen. “Er is te weinig inlevingsvermogen. De overheid zou ondernemers vaker iets moeten gunnen.”

Ook waarschuwt hij voor fouten van de Belastingdienst, het departement waar de meeste klachten over binnenkomen. “Als er in deze tijd iets misgaat bij de fiscus, kan dat voor een bedrijf desastreus uitpakken. Daar moeten we voor waken.” De vooraf ingevulde aangifte werkt bijvoorbeeld nog niet perfect. Maak zelf geen fouten en loop de handige checklist door. 

Auteur

Marlou Visser