Ondernemers op spreekuur social media in de MKBuzz

'Hoe kan ik me onderscheiden op social media?'

03 april 2013

'Hoe beslis ik wat ik op Facebook zet en wat op Twitter?', 'Hoe vind je onderwerpen om over te twitteren?' en 'Wat moeten mensen met mijn berichtjes?' Allemaal vragen die voorbijkomen tijdens het inloopspreekuur social media in de MKBuzz van expert Richard Bordes.

E-book Eerste hulp bij Social media

Op de banenbeurs in Utrecht geeft socialmedia-expert en schrijver van ons boek Eerste Hulp bij Social Media Richard Bordes tijdens zijn twee uur durend spreekuur advies aan ondernemers over social media. Al snel blijkt dat veel ondernemers niet goed weten hoe ze social media eigenlijk slim kunnen inzetten voor hun bedrijf. 

'Hoe moet ik aan de slag met social media?'

De eerste 'klant' die binnenkomt is Birgit van Diemen, die een tijdje terug voor zichzelf is begonnen als grafisch ontwerpster. Ze heeft een website en is al een tijdje 'volop aan het Facebook en Twitteren'. Maar daar houdt het wel zo'n beetje op. Ze vraagt zich af wat ze op de diverse platformen moet zetten en hoe ze eigenlijk aan de slag moet met haar net aangemaakte accounts. Bordes vraagt haar naar haar account en kijkt samen met Van Diemen naar haar website en accounts. “Ik zie vooral veel letters", zegt hij nadat hij de ondernemer heeft gewaarschuwd dat zijn mening ongezouten zal zijn. Bordes adviseert haar visueler te worden.

Top of mind bij je volgers

Op social media adviseert hij Van Diemen om meer te gaan denken als uitgever en elke dag minimaal tien tweets te plaatsen over alles dat ze meemaakt. "Dan kom je top of mind bij mensen. Misschien hebben je volgers maar één keer per jaar een grafisch ontwerper nodig, maar op die ene dag dát ze die ontwerper zoeken, moeten ze voor jou kiezen.” Van Diemen schrikt van dat aantal: "Tien tweets per dag? Zoveel? Maar waar moeten die dan over gaan?" Bordes legt uit hoe hij het zelf aanpakt. "De ene keer is dat iets opvallends dat ik in de krant heb gelezen, de andere keer stuur ik een tweet over een gave opdracht die ik heb binnengehaald en op weer een ander moment vertel ik over iets grappigs dat ik heb meegemaakt. Laat de achterkant van je bedrijf zien: de voorbereiding van een project, een foto van je nieuwe klant, het nieuwe schilderij in je kantoor. Je vertelt dus wat je bezighoudt, in en buiten je werk en dan gaan mensen je in de loop der tijd wel bellen." 

Verschil Facebook en Twitter

“Kun je uitleggen wat het verschil is tussen de berichten die je moet plaatsen op Twitter en die je plaatst op Facebook?” vraagt Van Diemen aan Bordes. "Op Facebook plaats je veel minder vaak een bericht en plaats je wat langere berichten," vertelt Bordes. "Terwijl je op Twitter meer de interactie zoekt, daar is het de bedoeling dat je actief het gesprek aangaat. Volg een aantal mensen, kijk wie zij volgen en kijk na 48 uur of mensen je ook terugvolgen. En heel belangrijk: communiceer altijd via je foto. Laat zien wie je bent, verschuil je niet achter een logo." 

Workshops

Bordes vertelt de grafisch ontwerpster over de workshops die hij gaat geven in de bus, op 22 april en 6 mei tussen half 10 en half 4. "Daar kan ik je verder helpen met wat je moet twitteren, hoe je bezoekersaantallen kunt meten, wat de socialmedia-etiquette is en hoe je meer volgers krijgt."

Aanmelden voor de socialmediaworkshops kan via redactie@mkbservicedesk.nl. 

Auteur

Lenneke Arts