Steeds meer consumenten vinden webshop

Aantal bestellingen in 2012 met 13 procent gegroeid

22 oktober 2013

Recessie? Niet online. Steeds meer klanten weten webshops te vinden. In Nederland wordt elke dag gemiddeld 240.000 keer iets online gekocht. In heel 2012 zijn 88 miljoen bestellingen geplaatst, 13 procent meer dan in 2011.

Whitepaper: Hoe bedien ik mijn klanten online?

Dat blijkt uit onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Online wordt ook meer uitgegeven. De totale omzet is 9,8 miljard euro, 9 procent meer dan een jaar eerder. Nederlanders kopen gemiddeld acht keer per jaar iets online - een toename van 8 procent.

Bijna iedereen is inmiddels bekend met online shoppen. 10,58 miljoen Nederlanders hebben in 2012 iets via internet gekocht.

Groei blijft

Thuiswinkel.org verklaart de groei doordat levering en mogelijkheden om iets terug te sturen steeds beter worden en omdat meer mensen tablets en smartphones gebruiken, ook om dingen te kopen. Winkel, internet en mobiel overlappen elkaar steeds meer, waardoor klanten minder afhankelijk zijn van tijd en plaats om iets te kopen.

De meeste consumenten boeken reizen online. Dit is met 3,8 miljard euro omzet het grootste segment. Maar de sectoren speelgoed, muziek en huis & tuin groeiden in 2012 het sterkst. Voor 2013 verwacht Thuiswinkel.org nog eens 8 procent groei.

Auteur

Marlou Visser