De top tien van ergernissen op Twitter

Column | Wat kun je beter laten op Twitter?

05 april 2013

Twitter is een handig socialmediaplatform om in te zetten voor je onderneming. Het is gezellig, het is interessant en het kan je helpen aan nieuwe klanten. Maar sommige dingen kunnen alleen maar averechts werken. Wat kun jij beter laten op Twitter? Socialmedia-expert Richard Bordes verzamelde de tien grootste ergernissen.

E-book Eerste hulp bij Social media

1) Verkopende auto-DM's

Niets hinderlijker dan een verkoper die direct zijn product of dienst probeert te slijten. Als op een netwerkborrel iemand op je afstapt die begint met “Als je op zoek bent naar ….. (vul zelf in) dan moet je bij mij zijn”, smeer je hem meteen naar het toilet. Het komt mij nog regelmatig voor dat een nieuwe volger mij direct een DM stuurt met een geweldige aanbieding. Soms is dat zelfs iets wat totaal niet bij me past (een kinderwagen...) of een dienst die ik zélf aanbied. Oftewel: de twitteraar heeft zich niet eens in me verdiept.

2) Automische unfollowed tweets

Natuurlijk een prima idee om je lijst van volgers en niet volgers een beetje in de gaten te houden. Misschien kan het je wat leren over je eigen tweets: die mensen zijn vertrokken met een reden. Maar laat dat niet dagelijks weten via een automatisch gestuurde tweet met daarin je followers en non-followers. Als iemand bij je vertrekt dan is dat zo en daarmee klaar. Of wil je jouw gelijk halen en voel je je een beetje aan de kant gezet? Zo ja, ga dan door naar 3).

3) #Zeurtweets

Inderdaad, twitteraars laten graag aan elkaar weten dat het goed met ze gaat. En als iemand echt ergens mee zit, dan zijn je volgers heus niet te beroerd om je een hart onder de riem te steken. Maar ga alsjeblieft niet over elk wissewasje zitten zeuren. Vooral tweets in de trant van “Sommige vrienden zijn zulke slechte…” zonder enig vorm van uitleg, slaan helemaal nergens op. Dat is halve informatie, waar anderen niks aan hebben. Vertel wat er aan de hand is of hou je #twittersnavel dicht.

4) Tegeltjeswijsheden en statements zonder kader

Niets zo irritant als een tegeltje met spreuk aan de wand. Als je geen inspiratie hebt, ga dan niet out of the blue – bij gebrek aan beter – Gandhi, Mandela, Oscar Wild of je grootmoeder citeren. Het voegt niets toe, het inspireert niet en laat je zeker niet slimmer lijken. Zelfs niet als het in het Engels is. Oh ja… Het bijvoegen van een bijbehorend plaatje van internet met de spreuk maakt het nog erger.

5) TrueTwit DM’s

Dus ik neem de moeite om met jou een dialoog aan te gaan, En wat doe jij? Je vraagt mij via een automatisch bericht of ik wel echt ben? Als je op een netwerkborrel staat, vraag je dan ook je gesprekspartner om zijn paspoort om te kijken of hij wel echt is? Bij de ontvangst van zo’n DM rest mij maar één actie: de “ontvolgknop” … Toedeledokie!

6) Rits van klaargezette berichten

Zo ontzettend handig: dat klaarzetten van tweets die er op tijdstip X vanzelf uitvliegen. Niet erg handig, want als je er niet bij bent, weet je niet wat de teneur van dat moment is. Is net de abdicatie van de vorstin aangekondigd en is iedereen daar en masse mee bezig, kom jij plots met je voorgekauwde slimme of commerciële opmerking. Niet zo handig. 

Als je dan ook nog eens al je opmerkingen gelijk de ether in slingert val je hard door de mand. 140 tekens is niet veel, maar 10 tweets in twee seconden versturen: dat kan niemand.

7) Ik-heb-iets-leuk-tweets die al lang gepasseerd zijn (oud nieuws)

Als je nu een leuk nieuwtje tegenkomt dat je wil delen op Twitter, check dan even hoe oud het nieuws is. Breaking news is op Twitter niet zo heel lang breaking. En je mag ervan uitgaan dat je TimeLine wel bij de tijd is. Dus meld nu niet na vijf uur oud nieuws als nieuw nieuws.

Oh ja, dat geldt ook voor die lollige foto/video/grap die al maanden, zo niet jaren, rondwaart. Moppen met een baard kennen we allemaal al. Wees dus actueel en bij de tijd!

8) Retweet dit want dan win ik iets…

‘Kansloos’ is hier het enige juiste woord. Je gaat nooit iets winnen. En voor het bedrijf dat deze “geweldige” actie heeft bedacht: het levert jullie niets op. Die volgers volgen in de ijdele hoop dat ze iets winnen. Maar uiteindelijk reizen ze echt niet vanuit de Randstad naar Emmen af om bij jou een loungeset te kopen.   

9) Herhalingtweets

Na zes keer weten wij het wel. Doe een beetje moeite en verpak je boodschap eens in een ander papiertje. Nog erger zijn bedrijven die hun medewerkers allemaal op hetzelfde moment hetzelfde bericht laten versturen. Het bewijst in ieder geval dat creativiteit niet één van de kernwaarden van die organisatie is.

10) I have some pics from you bit.ly/oelewapper

Kon je jouw eigen nieuwsgierigheid niet bedwingen? Je hebt je op een ongelooflijk domme manier laten hacken op je twitteraccount. Al je volgers krijgen nu eenzelfde DM van je en lachen je uit of zitten zelf met de gebakken peren. Snel je wachtwoord veranderen en NOOIT meer doen. Oh ja… deze grappenmakerij is al jaren oud maar nog dagelijks is er minstens één tweep in mijn TL die er met open ogen inloopt…

Getriggerd door deze column en zou je weleens een social media workshop van Richard Bordes willen volgen? Dat kan, op 22 april in Hoofddorp of 6 mei in Den Haag. Klik hier voor meer informatie of meld je direct aan via MijnMKB!

Auteur

Richard Bordes