2013 wordt een goed exportjaar

Nederlandse ondernemers verwachten 9 procent exportgroei

29 november 2013

Export is de trekker van de Nederlandse economie, zo blijkt maar weer uit de groeiprognose voor 2013. Nederlandse exporteurs verwachten een groei van 9 procent voor dit jaar. In 2012 was de verwachting nog 7 procent, die overigens ook is gerealiseerd. In de zoektocht naar nieuwe exportgebieden kijken internationale ondernemers vaak buiten Europa.

Dit staat in het rapport Trends in Export (pdf), het jaarlijkse onderzoek van kredietverzekeraar Atradius en exportvereniging Fenedex.

“De export heeft in 2012 een mooie groei laten zien en fungeert nog steeds als een aanjager van de Nederlandse economie. Met een zeer solide groeicijfer van 7 procent is dat in de huidige omstandigheden een prestatie om trots op te zijn”, vertelt Bart Jan Koopman, directeur van Fenedex. “De verwachtingen voor 2013 zijn met een groei van 9 procent behoorlijk positief. Wel zien we dat exporteurs hierbij hun blikveld verbreden naar landen buiten de Europese Unie.”

Belangrijkste nieuwe exportlanden

Van de exporterende bedrijven  betrad bijna 47 procent in 2012 een nieuwe exportmarkt. In de top vijf van belangrijkste nieuwe afzetlocaties komt geen enkel Europees land voor. Op nummer één staat Rusland, gevolgd door China, India,Brazilië en de Verenigde Staten. Ook voor 2013 zijn de BRIC-landen veelbelovend als nieuw exportlocaties, aangevuld met Polen. Wat betreft omzetgroei verwachten de exporteurs veel van Brazilië, China, Rusland, de VS en Turkije.

Europese landen belangrijkste handelspartner

Hoewel de potentie van niet-Europese landen duidelijk aanwezig is, zijn onze buurlanden voorlopig de belangrijkste handelspartners voor Nederland. Duitsland is verreweg nummer één, gevolgd door België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Veel ondernemers zijn bovendien positief over de groeikansen in Scandinavië. In de Zuid-Europese landen rekenen de exporterende bedrijven op krimp.

Online export

Hoewel het aantal online verkopen elk jaar toeneemt, speelt e-commerce bij de Nederlandse exporteurs nog maar een kleine rol. Slechts bij 13 procent van de respondenten kunnen buitenlandse klanten en partners online orders plaatsen en een nog kleiner percentage (8 procent) heeft internationale verkoop via een webshop. Het gebruik van social media staat ook nog in de kinderschoenen; 23 procent geeft aan een social media beleid te hebben. Het communiceren van nieuws, het versterken van de relatie met klanten en partners en de promotie van acties zijn de belangrijkste redenen om aanwezig te zijn op social media.

Auteur

Liesbeth Meenink