Muziekles geven vanuit een bakfiets en blowen in een veilige omgeving

Eerste dag collegetour belooft veel voor de toekomst van ondernemerschap

27 januari 2014

Het ene idee is nog gekker en ambitieuzer dan het andere en het enthousiasme straalt van de leerlingen van ROC Mondriaan in Den Haag af. De wereld een stukje ondernemender maken, is het doel van de collegetour van MKB Servicedesk en Jong Ondernemen. En óf dat lukt!

Passie voor ondernemerschap onder jongeren aanwakkeren. Dat is wat MKB Servicedesk en stichting Jong Ondernemen met de MKBuzz -met daarin inspirerende ondernemers- hopen te bereiken met een tour langs alle scholen in Nederland. De aftrap is in Den Haag, waar drie locaties van ROC Mondriaan een bezoek krijgen van de MKBuzz. Hoewel de leerlingen eerst nog wat ongeïnteresseerd en onderuitgezakt luisteren hoe de ondernemers hun verhaal doen, worden ze met de minuut enthousiaster. 

Ervaringen delen en jongeren inspireren

Op de eerste locatie zijn het ondernemer Geert Verhoef (projectleider bij SURFdorp en eigenaar van Platform), ondernemer Robert de Lange (eigenaar van Sunryse en Cideflow), ondernemer Willem Overbosch (MKB Servicedesk), programmamedewerker Nick Schoemaker (Jong Ondernemen) en accountmanagers Nico Arkesteijn en Elly Hemmelder (Rabobank) die de jongeren willen warm maken voor het ondernemerschap. Ze vertellen over hun ervaringen en dagen de jongeren uit om hun ideeën te delen. Geert Verhoef: "En je hoeft echt geen enorme plan te hebben; het mag ook klein zijn."

Liefde in gezinnen terugbrengen

Nick Schoemaker vraagt de jongeren naar hun dromen. De één wil doorstuderen of een specialisme ontwikkelen, de ander een vak leren. Ook ondernemen behoort tot de opties. Gevraagd naar hun ideeën, willen verschillende leerlingen maar al te graag hun plannen delen. Eén van de studentes wil een bedrijf oprichten om de liefde in gezinnen terug te brengen, een ander heeft een manier bedacht om de eenzaamheid onder ouderen terug te dringen. Stuk voor stuk sociale ideeën. Robert de Lange: "Mbo'ers steken de handen uit de mouwen en komen vaak uit wijken waar flink wat mis is. Geld speelt een minder grote rol, ze willen vooral sociaal bewogen bezig zijn." 

Gaat het nooit mis?

De jongeren luisteren geboeid, maar hebben ook hun twijfels. "Het klinkt rooskleurig, maar het gaat toch ook vaak mis?" klinkt het uit het publiek. Nico Arkesteijn beaamt dat. "Eén op de drie ondernemingen redt het niet." "En elke ondernemer gaat weleens op zijn plaat," voegen de ondernemers toe. "En moet je niet hard werken?" vraagt een andere leerling. Overbosch: "Zeker. Dat is ook één van de uitdagingen van ondernemen. Daarin moet je een balans zien te vinden."

Geniaal denken in netwerken

Tenslotte geven de ondernemers de jongeren tips mee. "Durf te ondernemen", zegt Emmy Hemmelder. "Maak gebruik van je eigen talenten en werk samen", adviseert Geert Verhoef. "Jullie zijn de generatie 'geniaal denken in netwerken'", vindt Robert de Lange. "Zet je vrienden in voor je eigen bedrijf."

Muziekles vanuit een bakfiets

Zes ondernemers mogen na afloop van de sessie in de #MKBuzz hun idee pitchen. Daaruit blijkt maar weer de creativiteit van de ROC-jongeren. Zo wil Glenn muziekles geven vanuit een bakfiets, zoekt Arita een manier om de liefde en tederheid in probleemgezinnen terug te brengen en willen twee van hun studiegenoten blowen mogelijk maken in een veilige omgeving. De een vertelt nog enthousiaster dan de ander over zijn idee. En de ondernemers gaan mee in hun enthousiasme. "Zoveel drive, zoveel enthousiasme, en wát een gave ideeën. Zeker op sociaal-cultureel gebied," vindt Geert Verhoef. Robert de Lange: "Stuk voor stuk kweken ze sympathie. En ze weten in een minuut gewoon perfect hun verhaal te vertellen. Ik ken veel ervaren ondernemers die dat in twintig minuten nog niet eens kunnen."

Auteur

Puck Smaal